Sunday, April 19, 2009

Aiseyman....Dua Barrel?

Baru-baru ini saya berasa amat teruja kerana bos telahpun mengambil seorang pekerja perempuan untuk mengisi kekosongan jawatan di bahagian akaun. Saya tidaklah lagi berasa kurang selesa atau stress. Saya juga tidak lagi berasa begitu sunyi.

Sebenarnya, bukanlah mudah bekerja di sebuah syarikat yang mana hanya anda sahaja perempuan tapi syukurlah kerana saya tidak 'lone ranger' lagi. Hik! Hik! (lap peluh di dahi..)

Kadang-kadang memang seronok bekerja dengan pekerja lelaki kerana cara mereka bergurau dan berbual amat spontan sekali. Kadang-kadang mereka membawakan persembahan dengan menyanyi-nyanyi. Saya pening kepala juga apabila mereka berbuat begitu(..Hahaha...)

Bukan apa, saya tidak mahulah kalau perbuatan mereka itu menakut-nakutkan pelanggan yang singgah di kedai untuk membeli produk kami.

Encik Li pula, pegawai pemasaran di syarikat kami seringkali bergurau dengan saya. Ungkapan yang selalu digunakan ialah '.Dua Barrel'..
(-maksudnya dia meminta saya belanjakan dua barrel goreng ayam dari makanan hidangan ala segera yang masyhur di negara kita.)

Saya pula selalu menjawab " Uikks..mana ada duit?..sambil menunjukkan wang yang ada di dompet saya. Kata Encik Li, perempuan memang suka menyorok wang. Ditambahnya lagi..sebagai contoh, dia selalu mendapati isterinya menyorok wang dicelah-celah ruangan dompet.

Hahaha...Saya ketawa. Ini membuat saya terfikir, tentu ada sebab mengapa isterinya bersikap begitu. Yang pasti, tahap pemikiran seorang perempuan memang jauh berbeza dari seorang lelaki.

Dari cara pemanduan kereta, intelek, gurau senda, dan perasaan..semuanya memang tidak sama. Ada sebab mengapa seseorang berbuat begitu..kalau nak diceritakan, bab sorok menyorok bukan hanya setakat wang sahaja tapi banyak lagi.... Aik, betulke?

Saya tertanya-tanya..Cicak berbunyi dipihak mana kali ini...atau mati tercekik pula? Anda saja yang tahu.

17 comments:

Nirmana said...

senang ya punya teman baru di syarikat. istilah syarikat kalo di tempatku jadi kantor. hehe berbeza za?

Unknown said...

Honey..ko pun tau yang perempuan ni selalu fikir panjang dan detail. Itulah kelebihan kita..kita selalu fikir 'apa jadi kalau..' itlah ada sikap suka 'menyorok' ni..actually kita bukannya mau menyorok tapi.. untuk 'kecemasan' di masa depan..

D.L Sumunie said...

He he biasalah pompuan berjaga2 nanti kalau BF nampak ada duit lagi dalam dompet bf pura2 lah cakap lupa bawa dompet...bukan semua tapi ada segelintir sendiri mau ingat lor..

Alan said...

sediakan payung sblm hujan bah tu..bagus jga bah tabiat sorok2 duit ni,utk emegensi bilang ex-gf sy.hehe

SunDhe said...

duhh..
dhe ga tau kalau dirimu dari malaysia ya??
heheh...
duh (doh) komen ku ga nyambung ya ama postingannya..
wakakakka...

HoneyBUZZin said...

Trimatra - ya deh..jauh bedanya.
Syarikat/pejabat - kantor
Banyak juga saya belajar dari blog kawan kawan dari Indo.
Trimatra - kamu yang pertamaxxx ..

Alv - hehehe...(lepas satu jam)..hehehe

Sumunie - hehehe..betul betul..sokong sokong

HoneyBUZZin said...

Dhe - tidak apa Dhe. Don't worry. Makasih ya atas komentarnya..

Alan - Benar tu! Biarlah berduit walaupun 'bertapuk'..huhu..jangan teda duit...mao bertapuk pun teda apa yang mao ditapuk..nah..

atok said...

laki?
mmg la best.
haha ;P

Lala said...

hahaha...betul tuh...sa slu buat mcm tu..hehehe kadapatan suda. bukan apa bilang c alan dan c.alv.b emergency punya... tia la darurat sangat sampai hujung bulan...

Haris said...

he he he iya Honey, memang wanita dan lelaki diciptakan berbeda. Berbeda peran dan fungsi. Masing masing akan melengkapi kekurangan yang lain

HoneyBUZZin said...

atok - hahaha...lain macam bunyinya...

Lala - it's ok ba...bagusla pandai berjimat..

Erikkkkkk.....hi! pakabar kamu?

Anonymous said...

ehoney,sy pun kasi 'tapuk' juga kadang2..hehehe....yalah..takut2 what if somthing happen..hehehe..dalam wallet nampak rm 3 jak....

rahma said...

hehehee... dan kerana perbezaan itu, lelaki dan perempuan diciptakan utk saling melengkapi atr satu sm lain... ^0~

Anonymous said...

Wife sya pun suka kasih sisip2 duit dlm byk compartment dlm purse dia.. bagus jg gitu utk emergency mcm yg kawan2 lain cakap sebelum ni. Mama sya sm aunty sya pun gitu... lagi hebat.. merata2 tempat dlm rmh duit kana kasih sisip.. ada di bawah lipatan baju, dlm bakul, sisip2 celah laci dan merata tempatlah bah.. kdg2 lutchu juga klu sya ingat balik n at the same time mengkagumkan :D Sya tidak bulih gitu.. pernah try tapi sekejap ja kana sisip, sudah kana kasih keluar balik hahaha...

HoneyBUZZin said...

Mummy Zuan - hehehe

Sis Rahma - Betul tu...sama macam cakap Erik....

Brader Oiga - Hahaha....susah tu mao cari duit yg kana tapuk sana sini..duii

Nirmana said...

I give you award, so please take it. link here: http://titimatra.blogspot.com/2009/04/pajang-award-bukti-persahabatan.html

HoneyBUZZin said...

Trimatra - Thank you for the award.