Thursday, April 8, 2010

Anak seorang penoreh getah...

Sebelum abang berangkat ke luar negeri, dia pernah menceritakan kepada saya zaman-zamannya yang lalu sewaktu dia masih seorang guru sekolah rendah.
Saya masih ingat suatu petang di bulan June itu, abang berkongsi cerita dengan saya dimana kelas yang diterajuinya mengadakan hari perpisahan untuknya. Anak-anak kecil (saya tidak ingat darjah berapa..) memberikan hadiah untuknya.

Kata abang tersenyum, "Kadang-kadang abang rasa lucu bila teringatkan ragam anak-anak ini.."
Abang pernah dapat pensel yang dibalut dengan suratkhabar..."

"hahaha.." saya tergelak. "Tidak apalah...hadiah yang ikhlas...walaupun sebatang pensel.." kata saya tersenyum lagi.

Cerita abang ini telah mengingatkan saya akan sebuah lagi kisah pengalaman yang pernah diceritakan oleh guru besar sekolah rendah saya.

Katanya, semasa Hari Guru, beliau telah diberikan hadiah oleh hampir setiap murid-muridnya. Bermacam-macam hadiah telah dibuka olehnya di depan anak-anak muridnya. Reaksi mereka penuh dengan teriakan ...Huuuu.....wowww....dan tepukan tangan gembira. Tapi ada satu kesilapan yang dilakukannya secara tidak sengaja.

Saya masih ingat pagi itu, kami telah mendengar dengan penuh minat akan cerita guru kesayangan kami itu.

Katanya lagi...

" Saya telah membuka hadiah yang diberikan oleh gadis berketurunan India ini.." Hadiahnya yang berupa sekeping cikolet yang berharga RM1 (mahal di zaman itu..) membuatkan seluruh kelas mengetawakannya.

"Saya berasa cukup menyesal...anak itu hanya tunduk memandang lantai sahaja" kata guru besar sambil memandang jauh. Saat itu kami ternampak ada sedikit airmata bergelinang dimatanya.

Selepas sesi sekolah tamat, beliau telah menyuruh anak kecil itu ke pejabatnya. Katanya kepada murid yang bertocang itu.

"Dimana kamu dapat wang membeli cikolet ini untuk cikgu?"

"Saya kumpul duit...mama bagi saya duit belanja sekolah setiap hari.."

Guru Besar yang berbangsa Inggeris itu terus memeluk anak kecil itu. Anak seorang pekerja ladang getah. Dia tidak tahu anak kecil yang miskin itu telah mengumpul wang belanja sekolahnya setiap hari hanya untuk membelikan sebuah hadiah untuknya.

Dia memberitahu kami, selepas kejadian itu, dan pada setiap kali menjelangnya Hari Guru, beliau pasti akan meminta izin terlebih dahulu sebelum membuka hadiah agar tidak mengulangi kesilapan itu.

Kata guru besar, hadiah sekeping cikolet pemberian anak kecil itu adalah hadiah terbaik dikalangan hadiah hadiah yang lain yang pernah diterimanya.

Dulu, saya tidak begitu memahami maksudnya tetapi sekarang apabila sudah dewasa, saya telah memahami segalanya. Inilah pemberian yang terbaik buatnya..mengapa tidak? Mana mungkin ada penghargaan yang lebih baik selain penghargaan sebegini?

Hmmm...

22 comments:

AngeL BeaR said...

its the thought that counts. =)

you have a nice weekend! =)

SunDhe said...

Hikz...
bulu kuduk saya berdiri dan terharu mendengarnya :*

anak penoreh getah itu benar-benar tulus mengumpulkna duitnya untuk memberikan hadiah kepada gurunya.

sungguh perbuatan mulia :D

Puan Saiman said...

honey - cerita ni betul2 menyentuh perasaan....

HoneyBUZZin said...

Honey to AngelBear - Exactly :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Dhe - memang sungguh perbuatannya mulia sekali...mengikat perut untuk membeli sesuatu untuk gurunya...

HoneyBUZZin said...

Honey to Puan Saiman - Tersentuh juga perasaan saya apabila guru besar menceritakan kepada saya. Cerita lama....

Willie a.k.a Reptoz said...

Huh? Mana Tisu? Mana tisu???????? meleleh air mata ku ini kerana aku seorang guru juga. Bak sini tisu!

ali afif said...

Pengorbanan yang indah...

HoneyBUZZin said...

Honey to Willie - Teacher willie...hehehe..nah, one tissue cyber for u.

HoneyBUZZin said...

Honey to A-chen - Ya..saya juga rasa begitu.

ღ NinieJane ღ said...

Hi honeyy :) how are you?

HoneyBUZZin said...

Honey to Ninie Jane - I'm fine, thank you. You keep well too.

Akmad Toshiro said...

Kin sebak plak crita ko nie, hati sy crying...

Japrin said...

wah.. sioookk tul ni cerita ko kan.. hehe.. :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Akey87 - Nah..ni tisu siber..jan malu-malu..(hehehe)

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro Pirut - Yes..this is my story..cerita dulu-dulu..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

emak aku seorang pengopek kelapa yang tegar

ReNo said...

isss terharu betul saya membaca ni post ko Honey... tq

HoneyBUZZin said...

Honey to B.R.U.T.A.L.S.O.L.O - Waa...tentu beliau lebih handal dari tuan..

HoneyBUZZin said...

Honey to Big bro Reno - Haluuu Bro...aiseyman,wa ..long time no blogwrite oo..Sihatka?

Tikno said...

Cerita yang membuat saya terharu.

Pemberian dari kekurangan akan lebih terasa pengorbanannya daripada pemberian dari kelebihan.

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro Tikno - Benar sungguh..saya cukup bersetuju..