Thursday, June 11, 2009

CINTAKAH INI?

Beberapa minggu ini, saya suka berkunjung ke blog yang ditulis oleh seorang blogger yang bernama Uncle Lee. Dilihat dari gambarnya pada artikel lama beliau, saya dapati beliau adalah seorang yang agak berumur, mungkin dalam lingkungan 60an..kalau tidak silap saya.

Saya menulis mengenai beliau kerana selama saya berblogging, saya tidak pernah membaca blog dari seseorang yang menulis dengan begitu rapi, romantis dan dengan luahan perasaan yang jujur akan kenangan lalu.

Pengalaman pahit manis dan kisah-kisah zaman muda beliau akan mengoyah perasaan sesiapa sahaja apabila membacanya. Penulisan beliau seolah-olah dapat membawa anda ke satu dimensi ke zaman-zaman indahnya. Sungguh mengasikkan!

Zener, sahabat Indo saya pernah mengesyorkan saya supaya menulis sesuatu berkaitan cinta tapi saya rasa belum lagi begitu layak untuk menulis topik itu biarpun bersandarkan dengan pengalaman sendiri kerana sampai hari ini saya tidak begitu mengerti apa itu cinta yang sebenarnya. Sedih bukan? tapi memang begitulah hakikatnya. Tapi saya cuba menulis sebuah cerita cinta pada entri di hari akan datang.

Apakah maksud cinta untuk anda? Pada pendapat saya...

CINTA BERBEZA USIA - Cinta ini tidak bersandarkan pada usia, tetapi lebih bersandarkan pada sifat saling sayang-menyayangi, hormat menghormati. Usia bukan penghalang cinta sebegini. Itulah sebabnya ada lelaki yang mengahwini perempuan yang tua darinya dan sebaliknya. Semoga teguhlah cinta mereka ini.

CINTA PANDANG PERTAMA - Cinta ini tidak perlulah diberikan huraian lanjutan. Maksudnya ringkas 'straight to the point' - Si lelaki nampak si perempuan..si perempuan nampak si lelaki, muka lawa/encem(sebab tertarik) berbalas email, berchatting siang malam..hati rindu..tidur tak lena...mandi tak basah...dimana-mana sahaja nampak bebayangnya! Agak dahsyat jugakla. "HAPPY ENDING?"..mungkin ya..mungkin juga tidak!

CINTA KASIHAN - Cinta yang sebeginilah yang selalu membuat orang yang bercinta itu 'konpius' sendiri. Perasaan belas kasihannya melebihi perasaan cintanya. Mereka yang bercinta didalam kategori ini sebenarnya seorang yang prihatin cuma seringkali mendapati dirinya bingung kerana dia tidak dapat membezakan mana satu cinta dan mana satu belas kasihan. Sebab namanya CINTA KASIHAN...memang 'kasihan' jugalah cinta sebegini akhirnya. Iyala...sebab cinta itu bersandarkan pada keprihatinan...jadi bila ada kes yang lebih teruk dari cintanya dengan seseorang sebelum ini, dia beralih kasih pula kepada yang baru.
Aiihhh...saya pun 'konpius'.

CINTA DUITAN - Cinta ini pula...ada wang ada cinta...tiada wang tiada cintalah! Simple bah kan? Bukan juga wang itu tidak penting dalam kehidupan kita seharian, tetapi kalau sampai memperhambakan diri pada wang, itu yang tidak baik. Orang dalam kategori ini patut berkahwin dengan Bill Gates, atau AH LONG..tidakpun Britney "TOMBAK". Sebab mereka cukup 'loaded' arr..

CINTA TIDAK BERDUIT - Susah betul bercinta kalau tidak mempunyai wang. Pi 'dating' mesti pakai wang...masuk jamban pun berbayar.. Betul ke tidak? Ada yang membantah? Tapi ada juga yang meneruskan cinta mereka biarpun tidak berduit. Mereka boleh bahagia biarpun berlaukkan ikan masin, nasi putih dan kicap. Bagi mereka ..USAHA TANGGA KEJAYAAN. Saya percaya juga, kalau mereka benar-benar ingin maju, segala rintangan boleh diatasi. Masalahnya, bila sudah mewah..hati pula mungkin jadi lain pula. Sedih jugaklah. Tapi tidak semualah. Ada yang bahagia!

CINTA FANTASI - Hehe....macam cerita cinta saya dengan aktor Korea dalam BOYS OVER FLOWER tu. Fantasi saja..uhuk uhuk. Jatuh cinta ja bila menonton rancangan itu..kalau hari biasa buat kerja diam-diam ja. Uhuk uhuk!

Haaa...(sigh) rasanya inilah entri saya yang terpanjang. Saya bukanlah pakar dalam bidang bercinta ini. Tapi banyak jugalah kenangan manis dan baik yang pernah saya lalui. Pengalaman suka duka pun ada..biasalah..sayakan manusia biasa seperti anda?

(Uncle Lee...I really enjoyed reading your blog. I really hope to meet you one day. Please take good care of yourself and rest well. Shall we have the last waltz..? hehe)

11 comments:

Belle Edwin said...

semua cinta juga tu..banyak lagi kategori cinta..cinta monyet lagi belum masuk ni...

Lee said...

Hi Honeybuzz, terima kaseh seribu for your jalan atas ayer warm gesture and really kind compliments.
Thank you.
Hope nobody can see me blushing, ha ha.

Gosh! You just made my day Honeybuzz. (We are 12 hours behind your local time)
Never expected to receive a compliment like yours.
My Bahasa is jurassic, wayyyyy before Merdeka, ha ha, but boleh faham about 35% and now you have made me smile.

Honeybuzz, I can no other answer make, but thank you, and thank you.

You have a pleasant week and keep a song in your heart. Best regards, always, Lee.
ps, would like it very much you just address me as 'Lee'.

Lee said...

HoneyBuzz, come back to my Blog again...have something specially for you, last paragraph.
Terima kaseh, Lee.

rahma said...

hi dear honey... uuuhhh i just read his blog... yup he has such a great person kan!!

"If I could be anything, I'd be a tear born in your eye, live on your cheek, and die at your lips"... my fav!!

it shed tears to my eyes... i wish my hubby said that to me. i know he's a romantic person but still i love him so much!! he understands me better.

Unknown said...

Yup..I'm fan of Uncle Lee too.. I love is journey of life.. we can see and feel how the 'generation' tell us about. I really love the advise given Uncle Lee too.. 'keep song in your heart'..

HoneyBUZZin said...

BelleOFranau - hehe..betul betul

HoneyBUZZin said...

Dear Uncle, frankly speaking, I'd never come across any site, bloggers that can write beautifully, romantically and honestly like you.
This is soooo amazing and I enjoyed very very much reading your wonderful post.
I think your bahasa is quite alright..I can understand..hehe
I would wish to call u as Uncle Lee...we have one thing in common..I'll tell you this when you come over to Kota Kinabalu.
Ps..Thank you for the beautiful roses...arrhhh...it sure does melt my heart.
You keep well too Sir...Cheers!

HoneyBUZZin said...

Sis Rahma - He's one pearl among the sand. I love his writing..
Alangkah bagusnya kalau Uncle Lee masih muda? Romantisnyerrrr...
Aihhh....my korean darlin..boleh buang dalam laut uda neh...
ekeke...
Sayang betul pada Uncle Lee...betul betul seorang yang gentleman!

HoneyBUZZin said...

C.Alv.B - Yeah....honey sokong...best betul ceritanya...He can write novels you know..Honey Salute!
Len kali dia dtg KK...Honey mao minta dia sign autograph oooo....
Wanna come along?

Willie a.k.a Reptoz said...

Aku pun berumur gak. Uwahahaha...

Baguslah kalau u ada blog yg u suka baca.

HoneyBUZZin said...

Willie - hehe..