Wednesday, June 24, 2009

PUKAU

Benarkah kejadian pecah rumah dan mencuri oleh mereka yang melakukan kegiatan ini mempunyai ilmu pukau? Hmm.. saya terfikir-fikir juga tentang hal ini kerana ada beberapa cerita yang saya dengar dari teman-teman perihal pukau ini.

Pernah suatu ketika rumah jiran saya dicerobohi masuk oleh seseorang. Malam itu saya terjaga dari tidur apabila terdengar hentaman kuat di bahagian dapur tingkat atas rumah saya. Mungkin kerana terlalu bising, malam itu saya lantas bangun dan ternampak kelibat seseorang menuruni pagar yang dipasang di bahagian dapur rumah saya lantas terjun dan lari dari situ.

Saya hanya mengetahui cerita sebenar apabila menemui jiran saya keesokkan harinya. Dia tidak sedar apa yang berlaku walaupun hanya tidur-tidur ayam sahaja malam itu. Saya tidak ingat samada Azi, jiran saya ada membuat laporan polis mengenai kejadian ini atau tidak ..tetapi katanya, hanya telefon bimbitnya sahaja yang sempat dilarikan oleh pencuri itu. Rata-rata jiran yang tinggal disana mengakui mendengar hentaman kuat di unit perumahannya. Hanya dia sahaja yang tidak dengar. Hmm..pelik bukan?

Begitu juga dengan beberapa kes siri perompakan yang berlaku di kedai 24jam sepertimana yang pernah dilaporkan oleh pihak media di tempat kita pada suatu ketika dahulu. Sahabat baik saya adalah salah satu mangsa perompakan di pagi yang hening itu.

Apabila diarah untuk memberitahu secara terperinci bagaimana rupa penjahat itu…dia tidak dapat memberitahu apa-apa. Katanya kepada saya ‘..baju..tubuh badan..saya boleh ingat tapi..muka….langsung inda saya ingat apa-apa..’’macam dia ada pakai ilmu untuk menutupi mukanya..’ Hmmm..pelik bukan? Bukan satu lagi siri X-Files saya tetapi kisah benar yang disampaikan oleh sahabat saya itu.

Kata orang, mereka yang mengamalkan ilmu ini ada membaca jampi-jampi dan menggunakan ‘barang’ yang hanya didapati di hutan. Ini sahaja yang saya dengar berkenaan ilmu ‘pukau’ ini. Benar atau tidak…saya tidak ada jawapan untuk itu!


BUDIAWAN HUTASOIT - "di indonesia, ilmu pukau ini mungkin ada kemiripan dengan ilmu sirep.biasanya bila si penjahat/pencuri sudah menggunakan ilmunya, maka pemilik rumah/korban, tidak akan sadar atau bahkan akan tidur sangat lelap, dan tidak mendengar apapun.banyak yang bilang, si pencuri menggunakan tanah kuburan yang sudah di jampi-jampi, dan tanah kuburan ini kemudian dilemparkan ke atap (roof) rumah. hard to believe but it's real.. "

UNCLE LEE - "...This was taught to me by a good friend long ago, he was a 'Boyanese' from Java. As our house had experienced a break in. "

RATNA -"
...and the pelik thing is..both houses after their finish doing their stuff ..they will ... "

17 comments:

Willie a.k.a Reptoz said...

Percayalah...memang wujud

Mr. BLB said...

kurg pasti, tpi bab pukau memukau ni mmg wujud, sbb ia slh stu amalan syaitan

FL Feinier said...

(^_^) sya tidak percaya.. cuma, masa tu, masa org dtg mencuri tu, mangsa tidak menyedari keadaan atau tidak memberi perhatian sangat... mungkin masih mengantuk kah apa.. tidak sensitif la katakan.. hanya org yg percaya dgn "ilmu pukau" ja slalu kena pukau ni.. org yg nda percaya, tidak pernah kena.. (^_^)

Kris and Nadia said...

ya sya slalu dengar juga tu.. ada tu org yg pandai buat2 tu..huhu..bkin takut ...

Lee said...

Hello Honeybuzz, I believe this 'pukau' is concocted from a neighbouring country's unscrupulous people.
I suggest you try this in your house.

1/ If you have a broom, the ones made from coconut leave strands preferably, otherwise as long a broom....
put it upside down either at your back door, on the inside of course, beside the door.
This will or might repel the black magic.

2/ For Chinese people, to get a dried piece of pork rind or skin, hang it near the back or front door, in a corner. Spray with insect repellant first.

3/ Hang some dried red chillies in kitchen near the door or windows.

This was taught to me by a good friend long ago, he was a 'Boyanese' from Java. As our house had experienced a break in.
And our 2 big German Shepherd guard dogs was also affected sleeping trance like.
They got away with my father's bar drinks.

I have also experienced an 'Orang Minyak' home invasion, almost caught him too.
You take care and keep well, Lee.

Tikno said...

Personally, I'm hard to believe it

Ratnariz said...

i dont know what to say actually ...either this pukau or not...ive ever experience this before...i was 12 at that time...pencuri came into our house through the window..i was awake at that time..i saw the man clinging on the window ..and guess what i did..i just looked at him and fall back to sleep...and still remember vividly in the next morning but couldnt say a word...twice my house has been entered in this matter...and the pelik thing is..both houses after their finish doing their stuff ..they will "shit" at the door..mind my language..its true..heran kan

HoneyBUZZin said...

Willie - Hmm...I'm quite sceptical actually..but I wonder...

Mr Shari - Mungkin benar juga...

FL Feinier - betul juga...napa juga bukan semua urg yang kana? hanya segelintir saja? (mode-garu kepala)

HoneyBUZZin said...

Kris and Nadia - saya juga berperasaan begitu..memang ada black magic....

Uncle Lee - Hmmm..surprise..surprise. Thought u would never believed such things. Thanks for the good tips.
I'm kindda sceptical actually but I can't help pondering what happened to my neighbor that fateful night...I really heard loud noises...this is interesting!

HoneyBUZZin said...

Tikno - yea...i felt it hard to believe too but...PUKAUs exist!

Sis Ratna - this is so interesting...especially that stool part...

admin said...

hi honey,

di indonesia, ilmu pukau ini mungkin ada kemiripan dengan ilmu sirep.
biasanya bila si penjahat/pencuri sudah menggunakan ilmunya, maka pemilik rumah/korban, tidak akan sadar atau bahkan akan tidur sangat lelap, dan tidak mendengar apapun.
banyak yang bilang, si pencuri menggunakan tanah kuburan yang sudah di jampi-jampi, dan tanah kuburan ini kemudian dilemparkan ke atap (roof) rumah.

hard to believe but it's real..

Nirmana said...

mengapa? mereka lakukan macam itu..

i dont know honeyy,,,
enywhy, ur blog have level 2 of pagerank
so...take the banner pagerank and fixed it on ur blog.
visit : http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

HoneyBUZZin said...

Bro Budiawan - It seems that this PUKAU tingy exist. ILMU SIREP...very very interesting! Thanks for the feedback bro.

Trimatra - Yea..I know bout the pagerank...hehe...nantila sia kasi fix..thanks for the good tips and info. Thanks for commenting too.

gracie said...

besanya org yg percaya benda2 gini la kena pukau 2.. hehe

HoneyBUZZin said...

Gracie - Susah juga untuk percaya bagi mereka yang tidak pernah mengalami pengalaman 'pukau' ini..
Pendapat pembaca amat memberangsangkan...ada yang percaya ..ada pula yang tidak..
Kita hanya perlu berhati-hati setiap masa..

atok said...

ada ayat alquran yang boleh diamalkan untuk mengelakkan diri dary dipukau.
carilah.

HoneyBUZZin said...

Atok - Terimakasih kerana melawat saya. 3 cheers