Monday, July 20, 2009

"Cakar Ayam " vs PSP

Hari ini saya ingin bercerita santai sahaja. Di zaman yang serba canggih sekarang, apa-apa pun menjadi begitu mudah, ringkas dan cepat.

Permainan sekarang pun banyak yang telah berubah terutama sekali permainan tradisional seperti congkak, batu lima, cakar ayam (konda kondi) dan sebagainya. Sekarang, kehebatan teknologi telah merubah cara kita berfikir, permainan juga tidak terkecuali.

Anda masih ingat permainan dulu yang semakin ketinggalan zaman? Saya tidak tahu pula apakah permainan yang pernah dimainkan di tempat kamu? Mungkin ada yang telah kita lupa...
mungkin juga lain dari yang kita ketahui. Mari kita berkongsi cerita.

Kris and Nadia -
.. pmainan dlu2 lagi siok, ble dpt byk kwn n ble merapatkan hubungan lg kan :) huhu

Sang Cerpenis Bercerita -
Saya suka main congklak dan bekel wkt kecil...

26 comments:

tomato said...

permainan nyawa-nyawa. menggunakan satu bola tenis dengan tujuan 'mematikan' orang yang berada di tengah2. sekarang pula ada dodge ball

Kris and Nadia said...

sya nda pernah main cakar ayam.. main guli, tapak, smua tu pernah la.. sya rasa syg la budak2 skrg nda tau main permainan mcm tu.. pmainan dlu2 lagi siok, ble dpt byk kwn n ble merapatkan hubungan lg kan :) huhu

FL Feinier said...

Sya suka main tali yg ada lagu2 dgn yg main jebat.. tp, dulu, tem sya budak2, smua permainan sya pena main...mang enjoy ja la tem bebudak tu.. sepa paling terer dlm permainan dan akademik, kompom jadi pemes di skul.. hehe..

tp, men PSP, men sorg2 d bilik.. ayo, cam nda siok ja sya rasa.. tp, bg yg kaki game, PSP mang paling best la.. kwn sya, sanggup dia ni beli PSP..dekat Rm1000 jg ni...tapi, sya punya duit, sya guna utk shoping beli baju.. hehe..

Nirmana said...

ditempatku permaianan jaman dahulu yang paling populer disebut PETAK UMPET, satu permaianan terdiri dari beberapa anak yang sembunyi lalu satu orang lagi sebagai pencarinya.

StephenieEzra said...

masa sekolah dulu, kami satu sekolah main galah panjang. and the school even provided us with the court and helped to draw lines for that court. best ni. rindu pula mau main.

ada lagi satu permainan, biasanya perempuan la main tapi ada juga lelaki yang main. kami panggil d sini main getah. e2 getah sayur kena sambung2 jadi tali panjang dan 2 orang pegang. yang lain tukang lompat. kalau x dapat lompat di anggap tkeluar dan akan ulang d pusingan seterusnya.

Blogger Admin said...

cakar ayam klo di masak pake bumbu asam manis enak loh...hehe....ga nyambung yah...salam kenal komen balik di blog aq ya coba deh liat di sini

Unknown said...

saya suka main congklak dan bekel wkt kecil.

alizankamar said...

terkenang zaman kanak2 dulu...semua permainan advanture...
x macam sekarang ,main game ddk kat rumag aje...
kurang advanture lah....

Lee said...

Hi Honeybuzz, love your blog header picture of the rocky beach. Its beautiful.
And wondering about your posting of what cherita to share, ha ha.
Best regards, Lee.
ps, was busy with my friends from KL who just arrived 4 days ago to start a new life here. Lee.

HoneyBUZZin said...

Tomato - saya juga pernah main permainan itu ..saya juga suka main "rounders". I used to play this game with my brothers.
Thinking about this..I really miss my brothers. (sob sob sob)

HoneyBUZZin said...

Kris and Nadia - Permainan cakar ayam boleh dimainkan oleh ramai orang. Tetapi dibahagikan kepada dua kumpulan.
Pertama sekali, tanah dikorek sedalam 12cm, kemudian di letakkan sebatang kayu secara melintang dan sebatang kayu lagi untuk memukul kayu yang disediakan di atas tanah. Apabila kayu yang dipukul terbang, maka 'geng' kumpulan lawan terpaksa cuba untuk menangkapnya. Kalau kayu jatuh tanpa dapat ditangkap oleh pihak lawan, maka kiraan akan dibuat dari tempat kayu jatuh sehinggalah ke 'base' dimana lubang digali.
Yang banyak kiraan menang..
Lama inda men ini game oooo......
So happy bila ingatkan kisah lalu....

HoneyBUZZin said...

FL FEINIER - main Jebat? How? tell me..

HoneyBUZZin said...

Trimatra - Ohhhh...disini kami panggil "HIDE & SEEK"....sorok dan cari....wah...permainan kita pun serupa biarpun kamu jauh diseberang sana.

HoneyBUZZin said...

IsaiahEzra - Waaaa....itu permainan kegemaran saya juga oooo....
tapi kami suka main HIGH JUMP guna getah sayur ikat2 panjang....
Boys pun ada join....selalunya derang malu2 sikit la...hahahaha

Kelebar Malam said...

Mek gik ingat masa kecik2...main rondes, papau, seremban, main tongko,main peletop and main jd cikgu...bestnyer kenangan silam...

HoneyBUZZin said...

Susah jadi Manusia - hehehe...kalau masak jangan lupa kami di siber.Salam persahabatan.

HoneyBUZZin said...

Sang Cerpenis bercerita - Hi Fan, saya juga suka main congkak. Seronok!

HoneyBUZZin said...

Setiasahabat - memang benar tu. Kadang kadang kalau ada kaki main CHESS atau MONOPOLY pun ok. Saya masih ingat ibu bermain monopoly dengan kami adik beradik. Waa..riuh rendah satu meja. Belum lagi permainan MASTERMIND! This is soooo cool!

HoneyBUZZin said...

Kelebar Malam - Halo Brader...wah bestla brader ada bagi respon..
Apa itu TONGKO? PELETOP? PAPAU?...jadik CIKGU...hahahaha...tentu siokk ini game ooo....
Cerita sikit brader...

HoneyBUZZin said...

UNCLE LEE - Thank you for dropping by. It's so good to hear from you. Can't wait to see you. Please do let me know of your flight schedule to Kota Kinabalu. Take Care sir, regards

Tolush said...

Hi…



Ada info penting banget nih.. Tahun ini Jawaban.Com kembali mengadakan event gede-gedean untuk Para Bloger Kristen, yaitu Christian Indonesian Blogger Festival 2009 (CIBfest 2009). CIBfest kali ini bertema "Menjadi Jawaban Melalui Kreativitas Yang Berdampak". Ada hadiah berupa uang tunai Rp. 15 Juta Rupiah untuk 3 orang pemenang.Pastikan kamu ikutan juga Writing Competitionnya, siapa tahu hasil tulisan kamu terpilih untuk dibukukan! Yupz, Jawaban.Com bekerjasama dengan PT. Elex Media Komputindo akan menerbitkan buku kumpulan karya finalis CIBfest. Kamu ingin ikut terlibat dalam event ini? Caranya gampang dan Gratis!!! Ayo buruan daftar!! Pendaftaran terakhir tgl 30 Agustus 2009 loh.. Jadi log on langsung ke www.cibfest.jawaban.com



Di tunggu yaaa….. God Bless…

HoneyBUZZin said...

Tolush - Saya hanya ada bakat kampungan saja...uhuk uhuk...Mungkin belum serius lagi untuk menjadi seorang penulis.
Anyway, thank you for the info. let me check it out first! GBU too

admin said...

sewaktu saya kecil, saya sering bermain patok lele, gobak sodor, alip benteng, etc.
permainan tersebut membutuhkan kekompakan/kerjasama dengan teman-teman yang lain. kita dilatih untuk menggunakan otot-otot untuk berlari.
tidak seperti permainan sekarang yang individualistis dan jarang menggunakan otot, contoh PS (Play Station).

HoneyBUZZin said...

Bro Budiawan - saya tidak pernah mendengar permainan patok lele, gobak sodor dan alip bente. Mungkin juga kami pernah bermain permainan ini di Malaysia tetapi menggunakkan nama yang berlainan. kalau memerlukan kekompakan/kerjasama dengan teman-teman yang lain, saya rasa permainan seperti 'rounders'dimainkan di sini..atau dodge ball...dan memang benar, permainan sekarang lebih kepada individualistis..hanya tekan tekan jari dan ibu jari sahaja..dan badan mengereng kiri kanan. Itu saja. Hahaha...sampai lupa makan dan lupa bersahabat atau bermain secara kumpulan.
Uhuk uhuk...sad!

Kris and Nadia said...

hihi.. :) ya betul tu.. kalu main PSP saturang2 ja ko main.. dlu sya ingat lagi masa main polisentep or main 'getah' , kami ada team sendiri ni.. ada geng kamcheng lagi.. siok jg teringat zaman dlu2 ni tau.. betulkan sya ckp, cuba tgk budak skrg main sm komp or psp or ps1,2,3, dorg kurang dpt sosial and bkawan :)

HoneyBUZZin said...

Kris and Nadia - Sayang sungguh tidak pandai bermain permainan tradisional....