Sunday, May 9, 2010

Bila hati berkata.....

Ketenangan alam.....

Sudah beberapa ketika saya tidak menegurnya. Saya berasa cukup malas melayan karenah orang yang suka berprasangka buruk, irihati dan dengki.

Tapi hari ini, dia telah meminta maaf dengan saya.

"Tunggu dulu..." katanya kepada saya.

"..napa? kata saya memandangnya penuh tanda tanya.

"Selamat Hari Jadi" (5.5.2010) katanya sambil menghulurkan bungkusan kecil berupa hadiah kepada saya.
"Saya minta maaf" katanya. Saya nampak keikhlasan dalam nadanya.

Saya tidak perlu berkata-kata lagi. Saya terus memeluknya.

Sebenarnya saya adalah seorang yang suka berkawan. Saya cintakan kedamaian. Mungkin kerana sewaktu kecil, kami telah dibimbing oleh mama dan papa yang selalu menekankan betapa pentingnya erti kedamaian itu.

Dulu, semasa abang memberitahu kami bahawa dia ingin menikahi seorang gadis berketurunan melayu, mama dan papa tidak membantah. Walaupun terdapat banyak persoalan seperti..."bagaimana pula persepsi masyarakat...", ".. bolehkah abang diterima oleh keluarga yang berbangsa asing dari kami..?" " ...dan bolehkah masyarakat menerima seorang muallaf seperti abang?" "... Bolehkah abang membiasakan diri dengan adat dan budaya mereka..." "..pemakanannya pula bagaimana.." "...bahagiakah mereka nanti...." dan seribu satu persoalan yang membuat mama dan papa begitu sukar untuk melelapkan mata di waktu malam.

Saya gembira hari ini. Pesanan mama dan papa...pesanan 'atuk' (sila baca - http://honeybuzzin.blogspot.com/2008/12/atuktapi-bukan-datuk-saya.html ) yang paling berharga dalam hidup saya.

Kadang-kadang kita dibenci tanpa sebab..kadang-kadang kita mungkin tidak dihargai...dan kadang-kadang kita mungkin dipandang serong oleh mereka mereka yang suka mencari masalah. Saya faham benar akan perasaan itu.

Dulu, saya berasa cukup geram dan kecil hati juga. Sukar untuk saya menahan kesabaran ini. Seringkali juga saya memujuk diri ini untuk tidak berkata apa-apa...diam, bertenang dan menjauhi orang seperti dia adalah solusi yang terbaik.

Bagi saya berdiam diri bukan bermakna salah...tetapi saya fikir lebih baik orang yang suka mencari masalah dengan kita dibiarkan begitu sahaja. Dengarlah kata hati kita....mungkin payah untuk kita mengapai awan yang tinggi, tapi tidak mustahil akan dapat menyulam pelangi di hati.