Monday, June 14, 2010

Kopi bukan teh...

Entri saya kali ini agak berbeza dengan entri entri yang pernah saya kemukakan di blog ini.Saya ingin berkongsi dengan semua akan informasi mengenai KOPI dan definasinya. Maklumlah..kopi kopi yang diberi namanya pun memang dari negara barat, jadi agak sukar juga untuk kita membuat perbandingan diantara definasi ini dan itu.

Kita selalu berasa teragak-agak untuk menikmati kopi-kopi lain selain dari Kopi O atau Kopi Susu yang biasa kita pesan dari pelayan. Tetapi jangan bimbang, mari kita 'buzzing' untuk mengetahui maksudnya yang sebenar.

Mari semua...

Black Coffee - Sekiranya anda memasuki sebuah hotel atau cafe, jangan hairan sekiranya mereka menanyakan kepada anda "Encik mahupun kopi encik *black*? Memang terasa sedikit janggal pada mulanya bila ditanyakan soalan bodoh yang begitu, tetapi apa yang dimaksudkan disini adalah "anda mahu kopi hitam ..., sebab sesetengah orang suka kopi dengan campuran susu.

White Coffee - Minuman ini mempunyai kandungan susu yang lebih banyak dari larutan kopi. "White" yang dimaksudkan disini adalah susu. Saya pun heran, napa bukan Milk Coffee ka? Tidaklah orang terpinga-pinga beruk!

Cappucino - Adalah campuran 50% larutan kopi dan 50% larutan susu. Selalunya, taburan serbuk koko sebagai perhiasan diletakkan diatas buih yang terkandung dalam minuman ini .
Ada kelas!

Latte - Ianya disediakan di dalam sebiji gelas yang tinggi sedikit dari cawan kopi biasa. Anda boleh melihat ada tiga lapisan yang membezakan kandungan tersebut. Lapisan susu dan larutan kopi di selang seli. Minuman hebat ini kemudiannya dihiaskan dengan cecair cikolet.

Expresso - Kopi pekat yang disediakan di dalam cawan yang agak kecil saiznya dari cawan kopi bersaiz biasa. Untuk mereka yang mahu berjaga siang, maklumlah tidak cukup tidur gara-gara bola..minuman ini dengan kandungan kafeinnya yang tinggi ber'kemungkinan' besar dapat membantu anda!

Local Coffee - Kopi tempatan - ni yang malas mao cerita ni....bila di tanya 'Kopi Tenom' adakah?..derang bilang teda...derang bagi pula Nescafe.

Kopi O - Ini adalah slang biasa yang kita gunakan...sama maksudnya dengan "black coffee"

Saya harap anda semua telah mendapat manfaat dari entri ini. Untuk yang 'kaki kopi'....anda tidak perlu lagi segan-segan untuk memasuki tempat - tempat esklusif yang menghidangkan beberapa jenis minuman kopi yang telah disenaraikan di atas.

Hmmmm...saya pasti anda boleh!


9W20CC SHAM -
.....minum kopi dapat membantu jantung...

22 comments:

MIZLAN DARKARTCASTER said...

ha2..artikel ni aku suka..aku ni memang kaki kopi..apa saja aku bantai..janji kopi...tapi kopi tatap best!

Willie a.k.a Reptoz said...

Semua kopi yang disebut dah ku rasa. tapi ku paling suka white coffee.

9W2OCC SHAM aka Misai Tanglooong said...

tambah skit,,,

minum kopi dapat membantu jantung,,,
cuba buzzzing,,,
pernah terbaca dalam jornal berkenaan kopi ni,,,

hepy blogging,,,

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro Mizlan - hehehe....suka kopi yer abang kita ni..

HoneyBUZZin said...

Honey to Willie - good for u bro!

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro 9W2OCC SHAM -
Betul! Pandainyerrrr....

Unknown said...

Emm..i'm a coffee lover..semua kopi yang Honey describe adalah minuman biasa bagi saya..hehehe..I'm more to Mocha, White Coffee and brew coffee..

HoneyBUZZin said...

Honey to Alv.....
Wa...u like coffee ehh..baru tau ooo..
I can't drink much...nanti inda boleh tidur malam.

Puan Saiman said...

Honey..

banyak2 kopi o, kakak paling suka minum kopi di rumah orang kawin. Kopinya pekat, sedap dan yang paling penting, minum banyak mana pun, tatap free....kahkahkahkahkahkah

take care & 'hugs'

HoneyBUZZin said...

Honey to Pn Saiman - Hi sis...betul tu. Bukan setakat minum kupi ja yang free...kalau makan sekali pun free memang sedap punya wo....
hehehe
Hugs

Lee said...

Hi Honeybuzz, very interesting read your this mention of various coffee.
For me, I drink either Maxwell House rich blend or Nescafe....and always iced coffee, Summer, Winter, morning, noon, night and I must have one before going to bed.
First thing in the morning mesti ada my iced coffee, kalau tidak, small kids will run away screaming see my face, ha ha ha.
Have a nice day, Lee.

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle - hehehe...so u're a coffeeholic eh?
hehehe....

Annie said...

Terus rasa macam mau minum kupi lepas baca ni post. Hehehehe..

Anonymous said...

Sya juga suka minum kupi dan kupi paling sedap ialah kupi 'O' mama sya bikin :) Dari kecil bah minum kupi hehehe... Klu di kedai, sya suka kopi 'C'... mana kategori dia tu?

Jesson Balaoing said...

Semua kopi yang disebut dah ku rasa. tapi ku paling suka white coffee.

Tikno said...

Kopi-O juga slang yang digunakan sebagian orang Indonesia untuk Black Coffee.

Kalau saya suka Kopi Jahe.

CathJ said...

Thank you for the infos... :)
great blog...

HoneyBUZZin said...

Honey to Annie Ming - hehehe...come here, I give u a free cup

HoneyBUZZin said...

Honey to Big Bro Oiga - Selalunya, minuman yg mama kita buat memang paling sedap ....tapi kupi-C..i am not so sure...did u know the meaning? Bah..sinilah sharing-sharing...

HoneyBUZZin said...

Honey to Jessen and Rey Ann - Good for you :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro Tikno - Kopi Jahe tu apa bro? Mari bercerita...

HoneyBUZZin said...

Honey to Cath J - Thank you for reaading this blog. Do come again. :)