Saturday, April 23, 2011

Bila Laut Bergelora....

Saya masih ingat beberapa bulan yang lalu, rakan lelaki saya yang berasal dari Korea itu telah menceritakan kepada saya akan kisah selamannya ketika di laut.

"waa...tentu seronok menyelam ya.." kata saya kepadanya.

Lelaki kacak berkulit cerah dan seorang penyelam amatur itu menceritakan kepada saya akan pengalamannya ketika menyelam di laut yang tidak bersempadan itu ketika kami makan tengahari di sebuah restoran Jepun yang memang terkenal dengan sushinya.

"Dulu..., kami pernah naik bot laju, ada satu "spot' dimana kami buat selaman.." katanya. "Didasarnya yang tidak begitu dalam, saya telah menangkap seekor udang galah.." tambahnya pula.

"aikk...seekor saja..? napa tidak tangkap banyak sikit..boleh juga berkongsi dengan krew-krew lain.." kata saya kepadanya.

"Tidak....saya menangkap untuk diri saya sendiri sahaja....mereka terpaksa menangkapnya sendiri jika mahu ..." jelasnya kepada saya. "Di alam ini, kita tidak tahu akan sempadannya.....kita perlu menghormati alam mereka" ..Bukan saya sahaja yang berkata begini mengenainya..malah rakan-rakan selaman saya yang lain juga turut berkata demikian.." tambahnya lagi.

Saya cuma mengangguk-anggukkan kepala sahaja. Banyak persoalan yang bermain di minda saya. Mungkin benar juga kata-katanya. Saya bukanlah seorang penyelam. Saya memang biasa bersnokel. Kadang-kadang bila berada di laut dan diatas perairan terumbu karang, perasaan itu begitu lain sekali. Ia adalah satu perasaan yang begitu menakjubkan, anda benar-benar berasa seperti berada di satu alam yang berbeza, bukan di bumi...terasa pula diri saya seolah-olah menceroboh dunia mereka!

Begitu juga cerita yang disampaikan oleh seorang lagi rakan saya yang pernah membuat selaman di sebuah pulau yang terkenal di tempat kita.

"Saya hampir mati kerana tidak dapat mencari jalan keluar dari tempat itu.." kata Leo. Dia menceritakan kepada saya akan pengalaman buruk yang menimpanya pada tahun 2000 itu.

"Saya terperangkap didalam sebuah tempat 50m dari tempat spot terjunan kami.."..bukan kepalang takut saya rasa, dengan suluhan lampu, saya hanya nampak bangkai-bangkai tulang penyu yang begitu banyak tersadai disitu..." katanya sambil memejamkan mata seolah-olah cuba membuang mimpi dahsyat itu dari mindanya.

Saya hanya mampu mendengar dengan teliti.

"...saya hampir kehabisan oksigen....tapi nasib sangat menyebelahi saya..."..rakan-rakan saya yang juga berada di sana terjumpa jalan keluar .... katanya lagi.

".Apalagi..kami keluar dari tapak "perkuburan" itu dengan segera.." "Saya terpaksa naik kedarat, menukar tong gas oksigen dan turun semula kelaut untuk "membuang" nitrogen yang terkumpul dalam badan.
(haiyaa....saya tia tahu apa definasi bahasa yang betul untuk decompressed....sigu-sigu mintak ajar...)

Waaaaaaa......begitu pula. Patutlah ada seorang sahabat saya yang juga merupakan seorang penyelam yang beriktiraf tidak lagi mahu menyelam dilaut! Mungkin inilah sebabnya. Kisah 'mati' hidup semula! Alam yang begitu misteri, cerita-cerita yang 'terkubur' bersama kedalamannya.

Bila laut bergelora....mana mungkin kita tahu maksudnya...

6 comments:

9W2OCC SHAM aka Misai Tanglooong said...

"Bila Laut Bergelora...."
"Nafsu Pun Membara..."
aiiissshhhhh,,,
lama tak g snorkling weiii,,,

helfis said...

menyelam memang best...perasaan berada di alam lain jelas terasa..nice entry...

*lama dh xjenguk2 sini...

HoneyBUZZin said...

Honey to 9W2OCC Sham - Hahaha...kesitu pulak.....aishhhhhhh...aishhhhhhhhhhh....p lh snorkeling...tukar sport jap... :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Helfis - memang best kalau menyelam ataupun snorkel....benar-benar lain ...kita hanya ditemani ikan-ikan...takut pun ada ..damai pun ada...perasaan itu memang agak lain.... it's different..

Jay said...

Thank for visiting my blog. Selalu sunyi je blog saya tanpa visitor sebab saya jarang update

HoneyBUZZin said...

Honey to Jay..
It's okay bha...just update....I also jarang2 update uda...i am so bz lately..

Anyway, thanks for dropg by.. All the best to u. :)