Friday, August 31, 2012

You gotta be kidding!!

Lama betul saya tidak bercerita disini.

Hari ini saya ingin membawakan sebuah cerita yang mungkin lebih menakutkan dari cerita-cerita seram. Saya sendiri agak terkejut kerana diberitahu akan adanya kejadian sebegini di tempat kita. Cerita yang saya sampaikan disini adalah kisah benar yang terjadi beberapa bulan yang lalu di sebuah kedai kopi di Kg.Air.

"True or not?" kata saya kepada tauke salon kecantikan itu.
"..true..true..my customer just shared his story..very funny...hahaha.." ketawanya sambil menekup mulut.

Saya terpaksa menyuruhnya menceritakan sekali lagi kepada saya kerana minda saya seakan tidak dapat menerima apa yang diceritakannya itu.

"begini..." ceritanya.

"Seorang pelanggan saya berkongsi tempat duduk dengan satu orang di meja sebab semua meja telah dipenuhi pelanggan lain. Kemudian orang yang tidak dikenalinya itu berkata tiba-tiba ..

"itu..duit RM10 ringgit kau punyaka?" sambil menuding jari di bawah kerusi pelanggan saya itu, cerita Kathy.

Apalagi si kawan kita itupun memandanglah dibawah kerusinya. Bila dia mendongak keatas semula, alangkah terperanjatnya, telefon bimbit yang diletakkan diatas meja itu telah hilang. Si kawan kita pun geram lalu berkata kepada lelaki yang tidak dikenalinya itu.

"Kau ambil telefon saya ka?" (Hanya mereka berdua sahaja yang duduk semeja)

Maka terjadilah pertengkaran kecil disitu.

"Kau ada nampak saya ambil ka?...lalu dikeluarkan telefon kepunyaannya. "Ini saya punya telefon..." - lalu dihempasnya diatas meja sehingga pecah.

"kau bayar saya sekarang!!!" kata lelaki yang menghempas telefonnya itu kepada pelanggan kawan tauke salon kecantikan saya itu.  

"mau bayarka tidak??" di herdiknya lagi kepadanya.

Kemudian semua pelanggan disitu bangun dan mengerumuni kawan tauke kita yang malang itu. Rupa-rupanya mereka itu satu 'geng' yang sama. Mahu tidak mahu, si kawan kita yang malang itu terpaksa membayar 'ugutan' lelaki yang tidak dikenalinya itu.

AIKKKK!!! bingung! You gotta be kidding!

Geram pun ada...lucu pun ada....I just don't know what to say.. Adakah patut begitu pula? Aik! Aik!

Nasib..nasib....sudahlah telefon diambil orang..kemudian diugut membayar pula. Dunia apakah ini?
Jahat benar orang sekarang. Semakin maju pula taktik penipuan sekarang. Cukup menakutkan!

Jadi, kawan-kawan sekalian.....berhati-hatilah diluar sana.  Kadang-kadang ia tidak seperti apa yang kita jangkakan. Jangan sesekali kita terperangkap dalam situasi begitu. Macam-macam boleh berlaku.

Mana mungkin kita tahu.....mana mungkin kita tahu!

No comments: