Wednesday, April 15, 2009

Bila Cicak Berbunyi..maksudnya...

Semasa saya masih anak-anak, saya seringkali terdengar kata-kata mama mengatakan kepada adik lelaki saya.."Jangan kencing di bawah pokok besar'...."jangan ini..Jangan itu"..dan jangan macam-macam lagi.

Masa itu saya tidak pasti adakah ini larangan atau hanya merupakan peringatan pantang larang. Saya juga pernah dilarang oleh Ita, sahabat zaman sekolah rendah saya dari menuding jari kearah pelangi cantik. Katanya, jari kita akan kudung nanti.
Aikkk...iya ker?

Ada pula yang memberitahu, apabila mata sebelah dijangkiti penyakit mata..merah, berair dan pedih, kita ikat benang..(maaf, saya tidak pasti warna apa..hitam atau merah..aiii..lupa uda..)

Membasuh kaki sebelum tidur dan jangan menyanyi semasa memasak adalah perkara yang seringkali saya dengar..maaf arr...saya tidak menyanyi di dapur, tapi seringkali menyanyi di jamban! hehe.. (testing suara arr..sebab bunyi dalam tandas ada sikit menyamai studio rakaman..hik hik..MINUS-ONE)

Begitu juga dengan cerita yang mengatakan, jika makan, biar piring bersih..jangan ditinggalkan walau sebutir nasipun kerana nasi tu akan menangis dan banyak lagi.

Saya tidak berapa ingat akan perkara-perkara sebegini lagi..cerita dulu-dulu..masih boleh 'pakai' kah pantang larang sebegini dizaman moden lagi serba canggih ini? Kawan-kawan tentu ada cerita menarik dan unik tentang perkara ini. Mungkin juga cerita yang tidak pernah kita dengar..

Bila cicak berbunyi semasa kita sedang berdiskusi tentang sesuatu perkara.....maksudnya apa ya? Nah! anda tentu tahu maksudnya apa bukan?


Ornest - "Banyak pantang larang yang bertentangan dengan agama seperti kalau mau jalan tiba2 terdingar burung berbunyi, niat berjalan tu harus dibatalkan. Atau tapun nasi dulu sblm bjalan.. Nah, ini amat bertentangan dengan agama kerana langkah kita ini dituntun oleh Tuhan, bukannya burung atau benda2 lain.."

27 comments:

atok said...

org2 dulu punya cerita.
huhu

D.L Sumunie said...

Kalau kita sedang berdiskusi tiba2 itu cicak berbunyi kunun2 maknanya yang dicakap itu betul...he he he

AngeL BeaR said...

well...teda tau la kan sejauh mana kebenaran dia..tapi part taruk benang itam d jari kalau time mata kena 'kotuton' urang bilang..mujarab juga..hehehe ada magic mangkali~~~

Nirmana said...

cicak berbunyi , betul-betul-betul itu....ya maksudnya dia ngerti apa yang kita diskusikan . mungkin begitu kata si ipin

Ratnariz said...

setiap larangan mesti ada sebabnya...bab if we budak2..we cant simply ikut cakap ort tua kan..so org tua come to a reason for the kids why can not do such things...

As for cicak bebunyi tu..heheh kunuk while you are talking and the cicak bebunyi means that tu betul konok la..keekkee

Kris and Nadia said...

wahh.. btul oo byk btul pantang larang ni.. but old people knows best, bgs ikut ja la ckp dorg ada jg kebaikan tu :) tgk dorg ble survive dulu2 walaupun serba kekurangan kan :)

Anonymous said...

For me, ada pantang larang yang dibuat-buat oleh orang tua untuk mengelakkan kita dari melakukan sesuatu dan ini ada baiknya. Contohnya, jangan bermain-main di bawah kain jemuran nanti bad luck.. Actually motifnya sebenar adalah untuk mengelakkan kain jemuran itu dari kotoran akibat dari kita bermain2 di bwhnya. Banyak pantang larang yang bertentangan dengan agama seperti kalau mau jalan tiba2 terdingar burung berbunyi, niat berjalan tu harus dibatalkan. Atau tapun nasi dulu sblm bjalan.. Nah, ini amat bertentangan dengan agama kerana langkah kita ini dituntun oleh Tuhan, bukannya burung atau benda2 lain.. Itulah pandangan sya... harap2 tu cicak berbunyi mdengar pendapatan sya ni hehehe :D

Mell_f said...

Sy setuju sama si Ornest aka Oiga, jgn la mau ikut semua,ikut mana yg logik saja.

Cth: jgn makan kaki ayam,nanti kahwin dgn org yg jauh- yg ini memang tidak boleh diterima akal,sy pun tidak setuju dan sy masih lagi makan. haha.

Yg ikat benang hitam di jari time kotut, sesungguhnya tidak berkesan sama sekali la bagi sy tapi mgkin berbeza kesannya dgn org lain.

Haris said...

Begitulah cara orang tua mengingatkan kita dimasa kecil.
Kalau makan harus bersih, jangan ada sisa, nanti nasinya nangis.
Maksudnya jangan kita sia-siakan rejeki yang diberikan kepada kita. Jangan dibuang percuma.

rahma said...

hi honey... nda blh cari kutu d tangga depan, nnt org dtg mo meminang terus nda jadi... heheheee...

Unknown said...

Byak sebenarnya 'peringatn' dari org2 tua dulu..kadang2 ikut budaya sesuatu tempat juga..

HoneyBUZZin said...

atok - iya iya..orang dulu punya cerita..

Sumunie - hehe..pandainyerrr..

Angel Bear - hahaha...iyaba..banyak juga yg buat gitu..huhu

trimatra - iya..mungkin begitu kata si -Ipin. Aikks..Ipin tu sapa?

HoneyBUZZin said...

Sis Ratna - yea..I must agree with u. Sememangnya gitu...

Kris & Nadia - Betul tu!Orang dulu-dulu boleh survive dan hidup jauh lebih sihat dari kita...walaupun kadang kala cara mereka berpantang tu agak mencabar minda kita tapi...aiiiikkk selamat pula dan baik semua.

Brother Oiga & Mell
- Honey sokong la....100%

HoneyBUZZin said...

Erik - iya iya..Honey pun ingat begitu..memang betul la kenyataan ini.
Yang ini boleh ikut la...sebab bagus...tapi ada yang berkata kepada honey...piring mesti licin..kalau masih ada nasi nanti jumpa boypren/girlpren yang punya banyak jerawat! Hehe

Sis Rahma - ini baru pertama kali Honey dengar...thanks for sharing..
Aikk...kutu apa yang ada di tangga?
Cite sikit.

Alv - ia..betul betul

KaDusMama said...

jangan lupa yang tidak bulih putung kuku malam..nanti kuku kita jadi buruk..! I'm still using the nasi menangis punya trick.. :) kalau tidak nanti anak tia mau kasi habis nasi kan..:)

Clarence said...

kalau time kita becerita, cicak berbunyi, maknanya anda sedang mengumpat seseorang..hehehehe..it could be kan..hehe

admin said...

Bila cicak berbunyi semasa kita sedang berdiskusi tentang sesuatu perkara.....maksudnya apa ya? Nah! anda tentu tahu maksudnya apa bukan?maksudnya apa honey..saya belum tau maksudnya..

HoneyBUZZin said...

Kadus mama - hehehe...kana trick!

Clarence - hahaha..maybe..maybe...

Bro Budi - hahaha..maksudnya..cicak itu bersetuju juga dengan pandangan kamu. Itupun terpulang pada siapa yang sedang berkata-kata. Kalau kawan kamu yang berkata-kata..maka betulla pandangan dia..kalau semasa kamu yang sedang berkata-kata dan pada saat itu juga cicak berbunyi..maka maknanya cicak itu bersetuju dgn kamu pula.
Aikk...apasal tiada yang bawak cicak p parlimen sana...???

Anonymous said...

hahaha...gitu la bah if urg dulu dulu...tapi kadang2 ada juga 'kebetulannya' kan??

Unknown said...

iya, itu semua takhyul. jgn dipercaya.

HoneyBUZZin said...

Mummy Zuan - orang dulu dulu banyak mempraktiskan perkara perkara sebegini..tapi ada yang tidak benar. Mungkin saja menakut nakutkan anak-anak..

Fanny - memang benar..banyak yang tidak boleh dipercaya. Tapi ada yang saja saja direka untuk menakutkan anak-anak yang nakal dan tidak mahu mendengar cakap. Banyak juga yang tahyul.

SunDhe said...

wekekekke..
dari jaman ke jaman, yank namanya pamali ntu slalu ada..

daku sering banget diomeli gini nih..

"jangan duduk di atas bantal kepala, tar pantat na bisulan"
padahal ntu koz ga sopan, masa bantal buat kepala didudukin??

kwkwkw...

hehe,.. lam kenal yah^^
lam persahabatan ^_^

Akmad Toshiro said...

maksudnya, cicak tu tecekik..
terkejut! dengan ayat yg dia dengar!
kalo cicak mati..tau maksud dia?

cicak said...

Bila cicak berbunyi, maksudnya dia suru kita betukar link baitu Honeybuzz! Hahahah...

Betul2 kebetulan. Sa punya blog title is "Cicak Berbunyi". Both in English and Malay

P/S, sa kalau becerita sama kawan n then tiba2 tu cicak berbunyi, sa ketuk2 tu papan. tia tau kenapa

HoneyBUZZin said...

Dhe - wakakaka

Akey87 - Kalau cicak tu mati...duiii..parah tu!

Cicak - aikks..boleh boleh no problem! no problem. Nah..cicak berbunyi suda ni..pa sia bilang!

cicak said...

kadang2 pantang larang atau benda-benda yang dianggap 'karut' ni ada juga 'bisa'nya. tia tau la kalau kebetulan. tapi betul2 jadi pula.

contohnya baru-baru ni saya eksiden, (selalunya orang akan mengaitkan eksiden kereta, dengan nombor kereta yang akan keluar di bahagian loteri kan?) seminggu selepas saya eksiden, ada keluar nombor keta saya. (itu pun tebalik, mau kena 'pow' la orang bilang)

selepas tu, kemarin dulu, celaka lagi bila ada orang pi gostan kereta saya. kira eksiden juga la tu ah. kemudian keesokan hari, keluar lagi nombor kereta saya di loteri.
kebetulan?

ada lagi satu, cerita time sa kecik-kecik dulu. sekeluarga pi kebun, tapi saya merajuk dengan ibu saya lalu tia mo makan la kunun. saya cakap saya akan pulang ke rumah. (jarak dari 'sulap' hingga ke rumah makan masa 1 jam). tapi sebelum tu saya belum makan lagi. ibu saya pun berkata, "kalau kempunan, nanti ada ular mau patuk".
saya jalan saja dengan rajuk dan muka panjang macam kapayas tu.

skali tengah jalan. betul2 saya nampak ular. tapi ular tu x sempat patuk saya la. saya belari balik ke 'sulap'.
juga kebetulan?

HoneyBUZZin said...

Dear Cicak..
I heard people say about the myths..kalo berlanggar, mesti nombor keluar di paper tu nanti...yes, I heard that many times but I rather not strike any fortune for a misfortune that might cause my life. Take Care of yourself, be alert, mishap can happen anywhere.

Keduanya...pasal cerita mama minta kamu makan tu..
Maksud disebaliknya
- Dia tidak mahu anak manjanya berlapar.
- Jangan sesekali membantah kata-kata seorang ibu..biarpun merajuk sekalipun. Dia amat menyayangi kamu. Kata-kata seorang ibu - BISA!
- U soooooooooo lucky ada mama sayang kamu..ada yang teda mama di luar sana.