Wednesday, August 19, 2009

Uinaa...apa maciem itu?

Saya bercerita santai dengan Z tengahari tadi. Maklumlah...terpaksa 'bergelap' lagi..aikk! Kami bercerita akan banyak perkara dan Z menyentuh tentang satu perkara yang saya rasa agak 'panas'.

Kata Z, dia tidak percaya seorang lelaki dan seorang perempuan boleh bersahabat baik dalam erti kata..."BEST FRIENDS' katanya. Saya bertanyakan kepadanya, mengapa tidak? Kalau belum lagi berumahtangga, apa salahnya..kalau hanya setakat berkawan baik?

Z pun menceritakan kepada saya akan gelagat seorang perempuan (isteri orang) menalifon suaminya dan menyuruh suaminya menolongnya membuat temujanji dengan doktor (sakit puan). Saya bertanyakan kepadanya..perempuan itu tidak bersuami ka? "Ada.." kata Z dengan geram. Z memberitahu saya bahawa suaminya bersahabat baik dengan perempuan itu.
Dia hairan mengapa mereka tidak boleh membuat temujanji sendiri tetapi melibatkan suaminya pula? Uinaa...apa maciem itu?

Bila saya fikir-fikir semula perihal hal ini, terasa pula ingin bertanyakan kawan-kawan blogger,

Bolehkah seorang perempuan dan seorang lelaki berkawan baik? Persahabatan yang bagaimanakah yang dimaksudkan sebagai 'Best Friends'?

Kalau lelaki dan lelaki atau perempuan dan perempuan, saya tidak hairan..tetapi kalau perempuan dengan lelaki?..

Anda tentu ada pendapat dan cerita yang berbeza. Hmmm...

Kata mereka di luar sana....
Yunna -
"Ada enaknya juga punya best friend cowok. kalau ada masalah, kita bisa lihat dari sudut pandang lain masalah itu. nggak melulu dari sudut pandang cewek. intinya...
"

IsaiahEzra -"...so far, we r doing great after 10 years being bestfrens...."

BudakHutan - "
...Manusia sering dibuai perasaan , apa lg time kita tul dlm keadaan yang memerlukan seseorang... dan..."

30 comments:

Nirmana said...

PERTAMAXXXX,,,hihikz.

ღ NinieJane ღ said...

Hehehe.. i think no problem lelaki sama perempuan jadi bestfriend. i have my male close friend since high school. Yang bagus ada kawan lelaki, they can give us different opinion, to see things in other way. They can be a very good friend.

cuma masalahnya, if timbul perasaan antara sesama la.. biasala perempuan ni mudah tersentuh klu kena layan baik kan. Bad news, kalau dua2 bestfriend ni tiba2 jatuh cinta, bercouple and tiba2 putus..bukan seja hilang lover tapi hilang bestfriend juga. 2 in 1. ironically, how they started to avoid seeing each other and pretend to be a stranger, while they were so close before.

kalau b'cinta sampai kawin, itu lain crita la hehe.. best juga ni klu bestfriend tiba2 jadi suami. hehe

^^

Nirmana said...

ya ada dong...persahabatan antara laki-perempuan, saat usiaku masih 4 tahun dulu aku punya sahabat perempuan . namun saat usiaku mulai dewasa terus jadi ga friend lagi. HIHIKZ...

HoneyBUZZin said...

Trimatra - saat usia 4 tahun...hahaha...saya pun ramai oo...lagi berhingus...mengelapnya pun inda tahu lagi..

HoneyBUZZin said...

Dear Ninie Jane..
"Bad news, kalau dua2 bestfriend ni tiba2 jatuh cinta, bercouple and tiba2 putus..bukan seja hilang lover tapi hilang bestfriend juga. 2 in 1"
Sedih arr kalo jadi ini maciem...

D.L Sumunie said...

uh uh saya suka topik ini.Bagi saya kawan baik lelaki dan perempuan mmg banyak masalah akan timbul jika tiada batasan terutama setelah salah seorang atau pun kedua2nya telah berkahwin.

kalau dalam entri honey itu tak kan lah nak buat appointment dgn doktor pun mau "best friend" yang bantu tak logik betul nanti sikit masalah suami isteri pun minta bantu haiya itu banyak susah oh nanti lain pula yang dibantu almaklum la suami isteri biasalah akan menghadapi masalah dari yang ringan sampai yang berat, takut pula sampai perkara "censored" pun minta tolong dari best friend juga, ha ha honey sori arr agak laser sikit komen saya tapi itu mmg realiti dan banyak sudah berlaku dalam pemerhatian saya.

Kesimpulannya best friend antara lelaki dan perempuan boleh tapi ada batasannya tapi sejauh manakah dua mahkluk yang berlainan jantina ini mampu untuk mengawal diri dibatasan yang telah dihadkan itu . so, secara peribadi kawan biasa2 saja lah enda payah best2 friend cukup sekadar kita tidak tikam kawan dari belakang, tidak memburuk2kan kawan dan membantu kawan dikala ia memerlukan bantuan dan bantuan yang saya maksudkan adalah atas dasar pertimbangan yang ingin membantu tanpa menyakiti hati pasangannya( suami/isteri masing2). itulah prinsip persahabatan sebenar baik sesama jantina mahu pun yang berlainan jantina.

Unknown said...

saya tak percaya lelaki & perempuan blh jd bestfriend, tipu!tipu!

HoneyBUZZin said...

Dear DL Sumunie,
Memang benar kejadian itu dan saya sendiri rasa memang tidak logik dan tidak patut perempuan itu menalifon suami kawan saya semata-mata untuk buat appointment dgn doktor..(Bukankah itu kewajipan suami perempuan itu?)

Perkara seumpama ini tidak patut berlaku, kecualilah kalau ada kecemasan dan suaminya berada di luar bandar. Ini tidak apa...
(I think so la....)

HoneyBUZZin said...

Misz_Zana85,
ohhh........HUGS! HUGS! HUGS! buat Zana...

CikguPA said...

Boleh jadi Best Friend tu... kalau belum kahwin lagi lah... kawan-kawan orang bilang.
Tapi kalau kedua-dua sudah berumahtangga... rasanya kalau jadi friend tu.... ok lah.
Kalau best friend tu lain sikit... boleh bertepuk.. bertampar dan......

cik salma said...

haaaaa..
tepuk dada tanye hati..
keh3

Willie a.k.a Reptoz said...

Kalau boleh lah, hubungan lelaki dan perempuan jgn terlalu rapat. Mengundang bahaya.

HoneyBUZZin said...

Cikgu PA - Betul...betul...

HoneyBUZZin said...

Salma - Hi....lama tk dengar berita? nyorok kat mana?
Tepuk dada....tanya ati...aikkks
Begitulah kalau berkawan...best friends? I don't really think so...kalau berlainan jantina tu!

HoneyBUZZin said...

Willie - Betul tu! kawan biasa boleh la....kalau best friends? Hmm...apa maksudnya tu...? Bila berkasih pun tidak tapi rapat amat!
I think so...

Yunna said...

aku juga punya sahabat laki-laki. kita berteman dari TK sampai sekarang kelas 3 SMA.
yah,,dia memang dulu katanya pernah suka sama aku. tapi aku tolak karena aku memang lebih nyaman berteman sama dia.
sampai sekarang pun kami masih jadi best friend, walau aku dan dia udah punya pacar sendiri-sendiri.
Ada enaknya juga punya best friend cowok. kalau ada masalah, kita bisa lihat dari sudut pandang lain masalah itu. nggak melulu dari sudut pandang cewek. intinya... kalau cowok dan cewek jadi best friand ga ada masalah kok...

admin said...

menurut pendapat saya pribadi, tidak ada masalah. tapi harus tetap ada garis batas yang jelas, jangan sampai masuk ke wilayah rumah tangga orang lain.
saya bersahabat dengan beberapa perempuan yang sudah memiliki suami, dan hubungan persahabatan kami selama ini baik-baik saja.
saya juga menghormati suaminya.
tergantung pribadi masing-masing Honey..dan juga tujuannya..
kalau tujuan (maksudnya) tidak baik, yaaaa...ujung-ujungnya jadi tidak baik..

StephenieEzra said...

hye honeybuzz...
sa rasa x mustahil! sa dan bestfren lelaki sa rapat sejak sekolah menengah. dari sa ada boyfren yang serius, broken-hearted, sa kawin, my hubby passed away, dia kawin sampai sekarang, kami share everything. boleh dikatakan apa yg GOD tau pasal sa, dia pun tau and Praise the LORD we've been very close eventho' kami different bangsa dan agama!

my late hubby understand our relationship and kami boleh cerita everything openly. it all depends on ur own trust and the way people think openly and let GOD b the guidance in our life.

so far, we r doing great after 10 years being bestfrens..

BuDakHutaN said...

Manusia sering dibuai perasaan , apa lg time kita tul dlm keadaan yang memerlukan seseorang... dan bila bestfriend kita tu berlainan jantina, sure , sedikit sebanyak perhatian yg diberikan bleh wat kita ter jatuh chenta... hahaha...

bleh jadik best friend , tapi yg terkawal lah... kena tau tggjwb kalu dah kawen or dah ada gf / bf...

HoneyBUZZin said...

sahabatku Yunna,
komentari Yunna sedikit sebanyak telah membuka minda saya..saya rasa benar juga kenyataan ini...

"Ada enaknya juga punya best friend cowok. kalau ada masalah, kita bisa lihat dari sudut pandang lain masalah itu. nggak melulu dari sudut pandang cewek. intinya... kalau cowok dan cewek jadi best friand ga ada masalah kok..."

I think this is true...sebab kadang-kadang pandangan seorang perempuan mungkin berkecenderung ke arah emosi semata...
(tapi bukan semua..ada juga yang matang)
Thanks Yunna! Have a great day!

HoneyBUZZin said...

Brother Budiawan -
Saya hormati bro kerana mempunyai sikat hormat-menghormati kepada sahabat2 perempuan yang dikenali dan tidak pula seperti ada sesetengah orang itu mengambil kesempatan keatas kelemahan dan masalah orang lain.

Saya juga menyokong ayat ini:-
"..dan juga tujuannya..
kalau tujuan (maksudnya) tidak baik, yaaaa...ujung-ujungnya jadi tidak baik..

Terimakasih kerna sudi memberikan
komentari disini. Salam sejahtera.

HoneyBUZZin said...

Dear Sis IsaiahEzra,
Regret to hear of many sorrows and heartaches. The road must be very tough for you.
I thank God that you are blessed with such a good friend..and what a long friendship indeed. PTL.
Do take care of yourself.
Many hugs....
Your cyber friend - little Honeybuzz

HoneyBUZZin said...

Bro Budak Hutan -
memang Benar bahawa manusia sering dibuai perasaan, sebab kita adalah makhluk ciptaannya yang diciptakan dengan perasaan dan akal fikiran.

Setelah membaca banyak komentari di sini termasuk bro sendiri, saya dapati, masalah dan tanggapan
'Best friends' itu terletak pada kesedaran kita sendiri..dan sikap hormat menghormati diantara satu satu sama lain. Saya rasa ini amat perlu dan sangat penting dalam setiap perhubungan. terutama sekali...bersahabat baik dengan berlainan jantina.

This is so good....I hope we all can understand better. Sekiranya perkara yang disebutkan diatas dipraktikkan bersama, saya percaya hubungan sedemikian akan menjadi sangat sihat..seperti yang disampaikan oleh Sis IsaiahEzra, Bro Budiawan(Indonesia)dan lain lain lagi.

Terimakasih kerana memberikan komentar...selamat berhujung minggu dan salam sejahtera.

JoyFinder@CmelsD said...

Hi honey.. topik yg bagus nie..
lelaki n perempuan jadi best friend? Boleh tu boleh gak klu belum ada komitmen... tapi klu dah ada suami n isteri... cukuplah setakat kawan je... apa lg mo best-best... merosakkan hubungan suami-isteri ja! suami or isteri yang ada rasa 'sayang' n 'responsible'terhadap keluarga sendiri patut tahu batasan persahabatan... jangan sampai menyakiti hati pasangan n meretakkan hubungan ... Lainlah klu si suami or si isteri jenis yang 'Aiman tak kisah!' ... memang hancur berderai lah kota melaka... eheks...
* tak baik ganggu keluarga org... walaupn pada asalnya tanpa niat... tapi berkemungkinan akan menjadi dengan niat pla... al maklumlah kita nie manusia biasa...

Unknown said...

Ye..Ye, sokong JoyFinder@Cmels, mmg nie la ayat yang sgt seswai, skong 101%!!!

erk, hugs??u want 2 hug me? (-_-")

HoneyBUZZin said...

Dear Joyfinder,
"..... jangan sampai menyakiti hati pasangan n meretakkan hubungan ....."

Ini cukup benar. Kalau persahabatan itu sampai mengancam keharmonian sesebuah rumahtangga atau membuat pasangan kita kecil hati dan marah...elok jangan diteruskan. Tapi walauapa-pun tidak salah sekiranya berkawan baik..tapi biarlah ada perbatasan.

Thank you for commenting. Regards

HoneyBUZZin said...

Cik Misz_Zana85,
hehe....cyber hug. Hugs from a buzzing bee.

Lee said...

Hello Honeybuzz, just dropped by to wish you, selamat menjalankan ibadah puasa dengan penuh tabah dan kesyukuran. Best regards, Lee.

rahma said...

i hv a few boy friends n me and hubby was bestfriend and still...

tp klu smpi minta tlg laki org buat temujanji klinik, itu sdh melampau!!! apa dia rasa klu ada perempuan minta teman laki dia p klinik puan???!!!

boys n girls can be friends tp klu sdh kawin agak2 la kan, jg tingkah laku...

HoneyBUZZin said...

Dear Sis rahma - betul tu, Honey setuju sangatlah...itulah sebabnya my friend marah betul sampai tahap gaban!