Saturday, October 24, 2009

Books of Record Sabah! ...Ini adalah cerita saya

Saya tidak ingat bila saya terbaca tentang statistik kemalangan yang mana banyak menyebabkan pejalan kaki. Saya ada membaca juga tentang sebab musababnya. Semua ini membuatkan saya teringatkan akan dua peristiwa yang benar-benar berlaku beberapa hari yang lalu.

Pagi itu masih awal dan saya sedang memandu melalui Jalan Penampang menuju ke bahagian arah bandar. Tiba-tiba dari jauh, saya ternampak seorang budak lelaki sekitar umur 6-7 tahun sedang menyeberangi jalan. Saya memandu pada had laju yang berpatutan pada masa itu..apa yang menaikkan kemarahan saya pagi itu ialah, budak itu membuat sedikit aksi jalan 'moonwalker' semasa melintas jalan walaupun dia tahu saya sedang memandu kearahnya.

Apa kena dengan budak itu? Mau matikah apa?

Selepas kejadian itu, beberapa hari kemudian, saya hampir terlanggar pula seorang lelaki berusia 50an sewaktu memasuki satu laluan bulatan kecil menuju ke kawasan Damai. Dia seakan akan tidak nampak saya yang benar benar berada kurang dari 30meter darinya.

Susah betullah kalau begini..nanti terlanggar orang, pemandu seperti kita tentu dipersalahkan.
Sedangkan cerita sebenar bukanlah begitu..

Ini hanya dua cerita. Mungkin boleh dimasukkan dalam "Book of records Sabah" kalau saya ingin menghuraikan satu persatu akan ke'bebal'an pejalan pejalan kaki yang mencabar kami sebagai pemandu di tempat ini.

Nasib saya baik kali ini kerana saya cukup berhati-hati......tetapi kalau sikap "tidak takut mati" mereka terus begini, tidak hairanlah sekiranya ramai yang akan 'mati kodok' dan statistik kemalangan yang banyak menyebabkan pejalan kaki akan terus meningkat!

Aikkks....Nasib saya baik kah atau nasib 'mereka' yang baik?

Anda tentu faham maksud saya!

19 comments:

Ron Veronicazo said...

yaaa betul2.. once masa sy dlm teksi d kk dlu, masa tu traffic lancar ja and out of sudden a girl ran across the road sebab ada kawan2 dia tengah2 jerit2 panggil dia di seberang jalan. driver tksi tu btul2 trkejut, dia trus tekan brek smpai sy terhantuk d kerusi depan nasib baik xda sapa yg injured.. kereta d blakang hampir langgar teksi yg sy naik tu and sedikit kesesakan berlaku. yg sy pelik, jejantas kan ada tapi napa nda digunakan? ini la masalah pejalan kaki ni kadang2.. salah dorg sndiri tp bila suda eksiden driver yg di salahkan..

HoneyBUZZin said...

Sis Madu Beracun - susahlah kalu gitu...
kita hati2..derang pula macam tunjuk 'campion'..main2 di jalanraya.
Adeshhh,....
so susahla ini maciem..

BuDakHutaN said...

aiya... smalam pun sia sikit lagi begitu.. tu orang dengan selamba kodok sija limpas tu jalan.. padahal byk kereta yg lalu sana jalan tebobon... sudah lah gelap tu jalan... urangnya pun tia nampak.. dekat2 baru nampak.. sudah bagi higlight dia tambah lagi ...slooooow... atukui...

HoneyBUZZin said...

Budak Hutan - Huhu......pa boleh buat? hati hati la my friend..jan sampai cederakan urg..
Bah..pelan-pelan kamu arr..

Nirmana said...

hati hati di jalan, kita sudah hati-hati eh...mereka para pengguna jalan yang ga hati2 .

susah kalo di jalan raya....

Annie said...

cuba tingu nasib pejalan kaki di sini http://ondscene.blogspot.com/

hish.. durang mimang suka selamba rok saja jalan bah kan.. bukannya kita sebagai driver indamau sepp, nasib baik durang selamat, cuba kalau ngam2 tekena di tempat yg highway, kereta laju2.. atau time hujan & gelap, mana kita nampak apa2 pun.. lembu pun inda tenampak, apa lagi orang yg moonwalk.. tp tu hal moonwalk bah, ngam laitu dia moonwalk pigi jumpa MJ situ 'atas'..

Japrin said...

adei.. sa pun selalu kena macam ni oo.. kadang2 bikin panas tul.. huh. ni macam membahayakan nyawa kepada driver itu sendiri.. macam hari tu, hampir kawan mati kerana mengelak daripad terlanggar orang yang sedang berjalan di jalan raya.. adei..

StephenieEzra said...

hye sis, memang pjalan kaki selalu ambil ringan perkara ni. kalau d kgau lagi, kreta tpksa bhenti ba utk mgelak!! klu kena mood sa x bgus, sa laju2 ja & hon e2 org.

kmarin plang dr kk, sa guna jaln shortcut yg baru utk smpai ke rmh sa, limpas padng ada 3 org geng2 lelaki bjalan mcm bapa dorang pnya jaln ni.sa tpksa mglak krna dorng bejln beriringan, bla sa nampk org kg sa jga, sa sgja limpas dkat2 & laju2 spya dorgy terasa e2 angin bla sa lmpas.

tapi wat I learnt frm my blvd huby, asal ada org/kereta/haiwan d tepi, perlahankn kenderaan sbab kdang2 sesuatu yg x dsangka blaku.

HoneyBUZZin said...

Trimatra - Betul...aiyaa...susah ini maciem. Dimana-mana aja sama...sikap pejalan kaki tetap sama!

HoneyBUZZin said...

Sis Annie Ming - ekekekeke....iyabah! moonwalker p jumpa MJ sana atas...
(long-long smile uda ne..)

HoneyBUZZin said...

Bro Pirut - Yaloh....nanti kita terlanggar urg...terlanding sana 'lokap'...aiyaa..susah oo ini maciem!

admin said...

bila si budak kecil yang ber-moonwalker' tertabrak (terlanggar) sama honey...you can say to him :...one day in your life... :-)

kita harus berhati-hati, pada saat di jalan raya..

kerja keras adalah energi kita

HoneyBUZZin said...

Sis IsaiahEzra
Susah betul begitu ooo....memang ada setengah urg gitula gaya derang..jalan pun inda peduli kereta punya ooo..
Mungkin tia takut mati...
Tapi kalo kita langgar dia..bah..susah kita nanti...tapi kasi 'angin' sikit dia...sia sokong penuh..tapi jan langgar itu urg arr :)

HoneyBUZZin said...

Bro Budiawan - Aiyaa..itu maciem ka? I'll say One day in your life untuk si kecil....but many years in jail for me ooo...
Saya tidak sanggup...huhu

Uncle Greg said...

mimang banyak manusia yang tubal di dunia ni...

kalu Honey pandu di kawasan api-api complex (jalan dari kompleks wawasan) pagi-pagi banyak urang yang suka jalan atas jeraya sedangkan mereka boleh jalan atas island bikin panas btul, but kita juga yang harus sabar ... kalu saya marah nanti sama la budu tu urang sumua :(

Unknown said...

thanks sdh singgah di rumah sy, btw cerita ni macam stunt man la.....

Lee said...

Hi Honeybuzz, life does have its hiccups.
So go have a cold drink and relax, don't get wrinkles.
Best regards, Lee.

Mama Mia said...

sikap para pejalan kaki yg tida takut mati ni la yg menakutkan kita sbgi pemandu kan? Kdg2 ada yg kena bagi chance melintas tapi diorang berlenggang-lenggang lagi bah..bikin panas betul!

HoneyBUZZin said...

Mama Mia - Bah bagitulah derang tu..nanti derang mati kodok..kita pulak masuk jel..
Aiyaaaaaaaaaaaa.....manyak susah kalo ini maciem..(headbanging mode -ON)