Saturday, June 26, 2010

Khianat - Siri ke-2

Sebenarnya, majikan saya adalah sahabat saya. Walaupun pada mulanya saya tidak begitu memahaminya tetapi beberapa bulan bekerja bersamanya, barulah saya menyedari betapa baiknya hati majikan perempuan saya itu. Saya rasa memang sukar untuk menemui seseorang yang mempunyai ciri-ciri sebegitu terutama sekali ciri kesabaran, pemaaf dan sanggup membantu sesiapa yang memerlukan bantuan.

Telah banyak juga cerita-cerita yang pernah diceritakan oleh majikan saya. Cerita-cerita kehidupan yang mempunyai makna yang begitu mendalam, tentang kehidupan, tentang kepayahan dan kekuatan minda untuk menghadapi saat-saat yang memerlukan keputusan yang mustahak.

Dulu, majikan saya mempunyai seorang rakan niaga yang juga sahabat baiknya. Mereka berdua bagaikan adik beradik. Saya pernah mendengar cerita dari seseorang bahawa rakan niaganya yang hidup begitu susah pada suatu masa dahulu di bantu oleh suami majikan saya sehinggalah mereka dapat berdiri di kaki sendiri, mempunyai syarikat sendiri, kereta dan rumah. Kejayaan demi kejayaan itu di kecapi oleh mereka selepas bekerja dengan tekun dan dibantu oleh suami majikan saya yang begitu prihatin. Mengapa tidak..? segala apa projek pun diberikan kepada mereka!

Persahabatan yang begitu akrab dan baik, dan diatas dasar kepercayaan dan perjanjian mulut, majikan saya dan suaminya berpakat dengan sahabat dan isterinya itu untuk memulakan perniagaan kongsi bersama-sama.

Biasalah dunia perniagaan ini, mana mungkin akan terus berjaya semalaman. Tidak apalah kalau sama-sama melalui rintangan perniagaan ini tetapi seperti kata pepatah " sekali air bah...."
segalanya berubah..

Sebuah persahabatan yang berusia hampir sepuluh tahun musnah dipukul badai taufan 'wang'. Wang....sesuatu yang kita gunakan sehari-hari tetapi cukup luar biasa sekiranya menjadi hamba kepadanya. Rakan perniagaan yang di beri kepercayaan penuh melangkah pergi dengan seribu satu alasan ini dan itu, persetujuan dimungkari...persahabatan yang dianggap penting dan berharga selama ini rupanya tidak mempunyai apa-apa nilai.

Rakan niaga yang dianggap sebagai adik beradik itu meninggalkan majikan saya yang telahpun menggadai rumah, segala wang simpanan dan lain-lain demi perniagaan itu.

Sedih juga saya melihat kepasrahan hati majikan perempuan saya. Saya tidak mungkin dapat menggambarkan kepayahan yang dilaluinya itu kerana saya bukanlah sahabat terbaiknya. Saya cuma seorang sahabat yang begitu banyak kekurangan dari segi sikap dan penilaian. Berpeluang bekerja bersamanya telah membuka minda saya agar lebih berhati-hati akan sikap manusia yang bukan manusia ini. Manusia yang hanya mementingkan diri sendiri, manusia yang mengutamakan wang dari segalanya. Mereka ini bagaikan kacang lupakan kulit.

Peristiwa yang terjadi kepada majikan saya ini telah mengajar saya satu perkara yang sangat penting, yang mana tidak mungkin dapat kita pelajari dari buku buku teks..dunia penuh pancaroba, penuh persaingan dan tipu helah...dan didalam kesilapan sebegini, barulah kita menyedari betapa palsunya dunia yang kita duduki...rakan dan saudara juga mula menjadi tanda tanya kepada kita...siapakah kita dimata mereka? Satu pengajaran yang cukup mahal!

Silapnya dimana? Perlukah kita membenci orang sedemikian? Anda tentu lebih memahami ini semua...

10 comments:

Willie a.k.a Reptoz said...

setuju. Wang boleh memusnahkan persahabatan.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

apa boleh ku kata ....

9W2OCC SHAM aka Misai Tanglooong said...

sukar nak jumpa SAHABAT SEJATI sekarang ini,,,

Jangan letak kepercayaan 100%,,,
Termasuk kepada SUAMI,,,

Lee said...

Hi Honeybuzz, just use your woman's instincts and rational thinking, you'll be fine.
Have a nice day, Lee.

HoneyBUZZin said...

Honey to Willie - Sad isn't it?

HoneyBUZZin said...

Honey to B.R.U.T.A.L.S.O.L.O - sukar untuk meramalkan perkara begini akan berlaku..tetapi telahpun berlaku..dan pernah berlaku....
Sedih :(

HoneyBUZZin said...

Honey to 9W2OCC SHAM - memang sukar menemui sahabat sejati...zaman sudah berubah. Sekarang zaman wang ringgit...

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle Lee - I am alright, it's my lady boss going through tough times.
Thank you Sir for droppingby. Have a nice day!

Unknown said...

hai,how are u?

HoneyBUZZin said...

Honey to Fanny - Hi, I'm fine thank you. Lama sudah kita tidak berYM...saya harap Fanny baik-baik saja di seberang sana.