Saturday, July 3, 2010

Diantara guna-guna, Ilmu pengasih dan Bola

"moi...sia mao tutup uda kadai.." kata Cik Lyn, empunya salun kecantikan di Asia City itu. "Bah..ok la...terpaksalah sia pi lain tampat.." kata saya sedikit kecewa. Jalan punya jalan maka ter'landing'lah saya di sebuah kedai kecantikan yang lain. Rambut separas bahu saya di cuci dan di urus kering seperti stail minah yang kerja di Zoo.

Aiseyman.....bah beginilah akibatnya sekiranya rambut kita diuruskan oleh mereka -mereka yang masih belajar untuk menguruskan rambut pelanggan. Sekarang, rambut saya kelihatan seperti Albert Einstein..langsung tidak menaikkan keghairahan..macam orang yang baru keluar dari wad sakit jiwa!

Selepas 'kajian' dibuat keatas rambut saya, saya singgah pula di sebuah kedai yang memberikan khidmat mengurut kaki. Bah..apalagi!..saya pun 'jamming' di sana untuk mendapatkan perkhidmatan mereka. Kami saling bercerita dan dari situlah maka tersentuhlah topik guna-guna dan ilmu pengasih. Saya bertanyakan banyak perkara kepada empunya pusat rawatan kecantikan itu.

"Hmm..memang ada ka ilmu pengasih ni..?.."untuk apalah...?"

"Ada bah moi.....ilmu ni selalunya kasi urang suka sama kita..." .."atau urang bikin kita suka sama dia..."katanya.

"Jadi........ada 'expiry date' ka..manalah tau..hari ini kita bikin urang sayang kita..esok, lusa..itu 'magik' hilang power..apa macam..?" tanya saya dengan bodoh.

Tersenyum senyum perempuan seksi itu sambil memberitahu saya beberapa perkara yang lain yang mana saya kurang ingat. (Malas arr beri perhatian)

"Ko mao ka minyak pengasih moi..." katanya kepada saya. "Saya ada..." katanya lagi.

"Ooohh..tia payahlah...bikin apa juga..." kata saya selamba seperti tidak begitu peduli. Sebenarnya di hati saya, teringin benar mahu melihat 'barang' itu. Benarkah wujud benda seperti itu?

Pendapat sayalah, sekiranya saya diberi peluang untuk menggunakan benda seperti itu, saya memilih untuk TIDAK menggunakannya. Mengapa tidak?

Bukankah cinta itu tidak boleh dipaksa? Apalah guna menggunakan ilmu sebegitu untuk memikat 'sayang' kita? Bahagiakah kita selamanya? Maklumlah..semua kasih sayang, segala cinta bukan dari hati yang ikhlas tetapi telah 'di pugai' !

Biarlah cinta itu datang dengan sendirinya..begitu juga dengan kasih sayang..begitu juga dengan keikhlasan di hati. Janganlah kita menggunakan taktik yang kotor sebegitu untuk memikat si dia. Segala perbuatan kita umpama sebiji bola yang ditendang pergi. Seperti musim demam bola sekarang, tidak payahpun pakai guna-guna untuk menonton pertandingan yang masyhur itu..setiap hari berteriak-teriak abang bujang sebelah rumah.

Bola yang ditendang akan pusing balik kepada kita. Ahhh...anda tentu faham maksud saya!

No comments: