Monday, July 12, 2010

Tokey atau Tokek?

Dua bulan yang lalu semasa saya sedang berYM dengan seorang cikgu yang bekerja di Kinabatangan, dia telah menanyakan kepada saya samada saya tahu akan hal 'tokek' ini.

"Apaitu..?" tanya saya melalui laman sembang itu.

Dia pun memberitahu saya bahawa tokek itu adalah sejenis cicak yang agak besar saiznya berbanding dengan cicak rumah dan dikatakan agak bernilai harganya di pasaran. Pada mulanya saya tidak begitu percaya. Cicak rumah atau nama saintifiknya Hemidactylus Frenatus adalah reptilia kecil yang membuat saya berasa sedikit gemuruh apabila ternampak akan ia. Tetapi lain pula dengan 'tokek' yang dikatakan berbintik-bintik dan sedikit besar saiznya dari cicak rumah. Binatang ini dikatakan adalah ubat bagi penyakit AIDS dan lain-lain penyakit yang sukar diubati. Saya ragu-ragu juga dengan kenyataan ini.

Tetapi ini bukanlah apa yang ingin saya sampaikan hari ini tetapi sebuah kisah lucu...kisah benar dan lucu yang diceritakan oleh sahabat saya sewaktu berkunjung ke pejabatnya.

"betulka cerita ini sis...?" tanya saya kepada Lyn yang berambut pendek keperangan itu.

Lyn pun menceritakan kepada saya akan kisah seorang lelaki dari sebuah kampung pendalaman yang membawa beberapa ekor tokek yang beratnya sekitar 250gm-300gm ke Kota Kinabalu untuk dijual. Lelaki dari kampung pendalaman itu dikatakan pergi bersama seorang rakan yang menjadi orang tengah dalam urusan jualbeli tokek itu.

"..bos...ini ada RM250,000(dua ratus lima puluh ribu)..."."saya mao beli itu tokek la..' kata lelaki cina kepada si-beliau kita ini.

"satu juta la tokey...untuk tiga ekor..." kata orang kampung itu.

"Ko kira dulu ini duit..." katanya lagi dan meletakkan bungkusan wang yang berbalut itu di atas meja. Lelaki cina itu benar-benar berhasrat untuk membeli binatang itu.

Pujuk punya pujuk, si-beliau kita tetap dengan pendiriannya. Di matanya mungkin hanya bayangan satu juta. Rakan yang menjadi orang tengah pun pening kepala. Dipujuknya si-beliau kita...katanya sambil mengetap gigi " ..terima sajalah...terima saja.."

Tapi si empunya tokek ini tetap tidak mahu. Aiseyman....bayangkanlah kalau anda ada disana, bukan setakat suku juta, Harga RM5,000 untuk kesemua cicak itu pun mungkin akan membuat senyuman sampai ke telinga. (hahaha)

Dipendekkan cerita, pertemuan diantara dua penjuru (hehehe) di Kampung Air itu berakhir dengan kegagalan. Si polan ini minta RM250ribu, si polan itu pula tidak setuju. Maka pulanglah orang kampung kita ke kampungnya yang mengambil masa kira-kira sepuluh jam perjalanan itu bersama rakannya yang juga orang tengah.

Keesokkan harinya...dua dari tiga ekor tokeknya mati di dalam sangkar. "Duiiii......" kata si kawan kita itu sambil menampar dahi .."napala sia tia jual ...yang tinggal ini berapalah yang sia dapat..?" katanya dengan begitu menyesal sekali.

"hahahahaha" bermatian kami ketawa selepas mendengar pengakhiran cerita ini dan saya masih ketawa sampai hari ini! Memang benarlah kata pepatah "Orang yang tamak selalu rugi!"

14 comments:

Sang Cerpenis bercerita said...

I hate cicak..sejenis lizard semuanya takut dan menjijikkan

HoneyBUZZin said...

Honey to Fanny - I dislike Lizard too.

9W2OCC SHAM said...

honeybuzz,,,

kalau ada gambar tokek tu bagus,,,

tak pernah tengok ler,,,

cicak said...

LOL - The story behind why I use the nickname 'cicak' is because I despise it very much.

Wah! Macam-macam betul ragam manusia kalau mo cari duit segera kan :P

HoneyBUZZin said...

Honey to 9W20CC - Sir, I've never seen one either but you can go google GECKO..I think that must be the one. Slightly bigger than lizard with spots.
Thank you for commenting.Have a nice day!

HoneyBUZZin said...

Honey to Cicak - That's true. That man should have close that good deal of RM250K but all he did is totally stupor.
If this is to be a true story, so I was told, than probably our friend must have cried a river by now.
I despise Lizards too...but not u eh...hehe

Puan Saiman said...

Honey...

alalallalala....(balik2 tepuk dahi)...rugi2....

tapi menyesal pun teda guna kan. Mmg betul tu dik, orang tamak selalu rugi...

take care n hugs

HoneyBUZZin said...

Honey to Puan Saiman - iyabah...hahaha.....pa boleh buat...nasi sudah menjadi bubur! memang nasib badan teda rezeki.
Hugs too.

nc said...

to.....kek ja sjg smua org kn..isk3.. ;)

atok said...

nk carik cicak tu la.
pok cik kayo! ;p

Uncle Lee said...

Hi Honeybuzz, I used to love chichaks....good for fishing haruans.....they love it!
Once used 3 one time tied loosely on my hook at Kenyir dam, and hookeda monster Toman too.
They cannot tahan see these little guys wriggling, ha ha.
Have a nice day, Lee.
Ps, no chichaks here.

HoneyBUZZin said...

Honey to Nc - :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Atok - Kata orang, kalau terkenan gigitan, boleh membawa maut! Honey pun nak cari tokek..nak menambahkan pendapatan..maklumlah..tak lama lagi gula, petrol naik....tak tahan....
Kalau tak dapat tokek sekor, terpaksalah naik basikal.. uhuk uhuk

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle Lee - Serious? u mean u use cicaks for bait???
Oh gosh Sir...never thought of that as bait!
Have a gooday' Sir!