Sunday, October 10, 2010

BILA CIKGU BERCERITA - Segalanya bermula disini (BAH 1)

Saya memanggilnya "cikgu" apabila mengetahui beliau adalah seorang guru besar yang pernah mengajar di sebuah sekolah di Melaka. Pesara yang berumur hampir 70 tahun itu memang seorang yang peramah.

Dari jauh, saya memang nampak karisma seorang guru. Tebakan saya mengenainya begitu tepat sekali apabila ditanya mengenai pekerjaannya, dia langsung memberitahu saya dengan bahasa Inggeris yang fasih bahawa dia adalah bekas seorang guru besar yang pernah mengajar di sebuah sekolah di Melaka. Dari segi percakapannya yang tegas dan penuh berhemah itu, membuatkan saya teringat akan guru-guru yang pernah mengajar saya di zaman bangku sekolah.

Sebenarnya telah lama saya ingin membuka entri begini tetapi saya rasa tidak berkelayakan mempersoalkan kredibiliti seorang guru tetapi hari ini saya bertanyakan kepadanya kerana saya berasa beliau tentu tahu kenapa dan mengapa terjadinya perbezaan guru dulu dan sekarang dan segala satu masalah yang begitu memeningkan kepala.

"Dulu....you start work after the last bell rings!" kata cikgu veteran yang berkopiah putih dan berbaju batik itu.

Saya terpinga -pinga juga sebentar. (Hehehe...mungkin minda belum begitu dapat menjana dengan baik gara-gara kurang tidur kelmarin).

"OOooooo...." kata saya sambil melopong dan mengangguk-anggukan kepala tanda faham akan maksudnya.

"Sekarang...semuanya wang...wang...wang....." katanya lagi. "Dulu kami hanya bekerja bergajikan beberapa ringgit..kenaikan gaji pula berapa sahaja..tetapi sekarang lain ... zaman telah berubah..."

"Dulu, kita diamanahkan untuk membimbing anak-anak murid kita.."..walaupun prestasi sekolah tidaklah begitu baik musim itu, tetapi cikgu-cikgu bersepakat membuat sesuatu dan atas gigih dan usaha dari semua, yakni cikgu dan ibubapa..dapat juga melihat kejayaan 2-3 orang pelajar mendapat 5A...

"Alhamdulillah...." katanya sambil menadah kedua-dua belah tangan dan berkata lagi "...inipun satu kejayaan dari tidak mendapat apa-apa.." tambahnya lagi.

"tapi sekarang zaman telah berubah...." Dulu, saya sendiri meluangkan masa mengajar anak lelaki saya pelajaran matematik...sekarang ibubapa sibuk pula bekerja...anak-anak pula ditinggalkan dan dijaga oleh orang gaji.." katanya lagi.

"Kadang - kadang bila ibubapa balik dari kerja..anak pula dah masuk tidur...bila anak ke sekolah, ibubapa belum lagi bangun..mana dapat bersua muka.... hanya hari Sabtu dan Ahad sahaja dapat bersua muka..itupun kalau ibubapa zaman moden ni tidak pergi "OutStation" pula.."

"Betul! Betul! Betul!" kata saya. Rancak pula kami bercerita.

"Tapi...susah juga! .. ibubapa sekarang terpaksa bekerja...barang-barang semakin mahal..rumah, makan, sekolah, kelas tambahan ini itu semuanya perlu berbayar pula.." katanya.

"Dulu, pekerjaan pun tidak begitu banyak, sekarang zaman IT pula..yang tua-tua macam saya baru terhegeh-hegeh nak belajar...".."Kalau tak belajar, ketinggalan pula.." katanya sambil ketawa.


.......................bersambung

No comments: