Monday, October 4, 2010

Gendang gendut tali kecapi......

Sejak kebelakangan ini, saya memang agak sibuk. Teringat juga akan blog ini dan rakan-rakan semua yang selalu singgah dan membaca. Hari ini, saya membawakan sebuah cerita yang lain pula..yang kadang-kadang kita tidak berapa ambil kisah akannya. Maklumlah..zaman sekarang zaman.."Not my problem..". Tapi benarkah begitu?

"dik...ko belum tau lagi kelmarin ada satu sumandak ni...pelik betul dia ooo..." kata kakak angkat saya yang menjalankan perniagaan di sebuah cafe di ibukota.
"Apa yang pelik sangat ni kak..? kata saya sambil meneguk secawan Milo panas.

Kakak saya pun menceritakan kepada saya betapa anehnya perilaku perempuan cantik, cukup seksi dan ramping itu ketika makan malam ala buffet di tempatnya itu.
Semua orang beratur mengambil lauk masing-masing, cuma perempuan itu sahaja yang memotong barisan dan mengambil lauk.

"Oooo...itu biasalah kak.." kata saya sambil tersenyum-senyum.
"Orang di zaman sekarang sudah begitu kurang mengenali erti peradaban" ...tambah saya lagi.

Tetapi ini bukan perkara pelik yang ingin disampaikan oleh kakak. Kakak memberitahu bagaimana perempuan itu mengambil lauk ayam kari dengan menaikkan senduk setinggi 16cm dan kemudian menuangnya ke atas nasi di piringnya. Terlopong saya seketika...
Kakak pun berjalan ke arah perempuan itu dan mengajarnya bagaimana meletakkan lauk di atas piring dengan cara yang betul.

"Ehhh..kak...mana ada orang kita yang makan begitu..?" walaupun kadang-kadang ada di kalangan kita yang kurang bersopan..tapi bila sampai sesi makan minum ni, selain datang lambat, tidaklah pula orang kita makan 'gelojoh' dan errrkkkk....begitu..? kata saya dengan penuh kehairanan.

Kakak lantas ketawa. Kakak menceritakan kepada saya bagaimana, kuah kari di atas piring perempuan itu tumpah sepanjang lantai di premis itu dan orang sekeliling hanya memandangnya dengan mengeleng-gelengkan kepala sahaja. Kakak memerhatikannya sepanjang malam itu dan memberitahu saya, perempuan pelik itu juga berselera besar..dia telah memakan tiga piring penuh nasi dan lauk, sepiring besar buah-buahan segar dan beberapa gelas minuman...dan dia tidak pula membazir. "Licin piringnya..." tambah kakak lagi.

"arhahaha..." gelak saya seketika. "Baguslah begitu..."...ada sesetengah orang itu, bila makan ala-buffet' di luar, selalu sahaja membazir. Makanan yang diambil dengan begitu banyak tidak pula dihabiskan"..tambah saya lagi. "Sekurang-kurangnya...perempuan itu tidak membazirkan makanan..biarpun perilakunya bagaikan orang yang betul-betul kebuluran..!" tambah saya lagi.

Saya ketawa kecil pabila mengenangkan kisah yang disampaikan oleh kakak itu. Siapa sangka perempuan cantik, seksi, ramping dan mengancam itu membuatkan para lelaki yang pada mulanya ingin mencuba nasib....(pok-pok..dapatlah dijadikan buah hati...maklumlah..kan cantik orangnya..) kini rasa terancam pula! hehehe...

Aaaaaaaahhhh......................gendang gendut tali kecapi.....rasa-rasanya malam itu, mereka yang hadir dan makan, tidak kenyang perut pula rupanya!

12 comments:

Alan said...

eiii..tu pmpuan cantik pd zahir jak,dalaman hancusss oo..ahahaha.

HoneyBUZZin said...

Honey to Alan - Aiseymann Bro..waaa.lama tia dingar berita..
My sis bilang tu pmpuan bukan orang tempatan maybe dari tempat lain.
Kuat betul oo dia makan....my sis bilang first time la dia jumpa people like that!

Miss Coki said...

Mengenai makan buffet ini, sebagai golongan bersaiz XXXL memang menjadi jelingan golongan gadis sexy, genit dan ramping!

Kita makan ikut kemampuan diri, tapi orang yang konon2nya cantik tapi perangai sombong itu, makan bukan main lahap.

sudah slalu kena dan terlihat perangai agresif mereka ini ketika makan.

nasi, lauk menggunung tinggi, macam 5 orang makan... tpi tak sampai setengah pinggan mereka makan, terus ditinggalkan begitu saja.

dunia... dunia...

HoneyBUZZin said...

Honey to Ms Coki - Saya cukup setuju. Saya telah melihat dengan mata sendiri betapa pembaziraa

n makanan kerap berlaku terutama bila makan ala-buffet. Sepatutnyalah, makan ikut kemampuan diri...kalau tidak cukup, barulah ditambah lagi. Saya juga tertanya-tanya...tidak pernahkah mereka tahu bahawa di luar sana ada yang tidur tanpa mengisi perut?
Hmmm....setuju sangat! Dunia...dunia...alahaiiii

atok said...

mnaikkan senduk setinggi 16cm? gilo ko apo?

HoneyBUZZin said...

Honey to Atok - Itulah yang pelik...!

Andrik McVean said...

i love the title...gendang gendut tapi kecapi..kalau gendut jangan cuba menari hahahahahaha..how are u girl...long time oh..inda singga sini :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Andrik - Hi Andrik! Waa..lama ooo ko tia singgah sini ...
I'm okay here..hope u r well too there! Thanks for dropping by.
Rgds

✿nenek moden✿ said...

alar..clap kak tu tak snap gambo pompuan tu...hehe

HoneyBUZZin said...

Honey to nenek moden - Sis sia tidak terfikir pulak nak snap pic!

budiawanhutasoit said...

menaikkan senduk setinggi 16cm? bagaimana cara kakak honey bisa mengetahui senduknya setinggi 16 cm? hehehe..

"perempuan cantik, cukup seksi dan ramping"... tapi tidak tahu etika makan ya? sangat disayangkan..

HoneyBUZZin said...

Honeyro Bro Budiawan - My sis agak-agak saja itu...sebab memang senduk diambil tinggi...and she has to show her how to scoop the food. Very strange..