Wednesday, January 12, 2011

"Sungai" - Bah.2

"Takut apa...?... Ada aku buat salah?" kata mama kepada mereka. "..dia mengemis, merempat, makan minum tidak menentu,... ada korang kisah?

Dulu, sukar benar bagi kami memahami mama yang berbadan gempal dan berambut ikat sanggul itu. Sekarang, baru saya memahami tindakan mama. Tentang "sungai', sampai hari ini saya tidak tahu misteri disebalik kisah hidupnya ..tapi walau apapun yang terjadi, rasanya tiada perbezaan dulu dan sekarang. Sekurang-kurangnya "sungai" bernasib baik dari budak-budak 2-3 hari umurnya!

Sebenarnya saya tidak ingat lagi cerita lampau ini tetapi saya teringatkannya semula baru-baru ini kerana terlalu banyak kiriman emel yang berunsurkan cerita penipuan. Kisah-kisah mereka yang ditipu dan cara-cara sindiket ini menipu.

Persoalannya, adakah faktor sedia kenal kita yang "baik hati' ini yang seringkali membuat kita ditipu dan tertipu? Apa salahkah berbuat baik?

Dan oleh itu saya tertanya-tanya.."Di zaman globalisasi dan serba canggih sekarang, kita tahu teknik penipuan mereka yang tidak bertanggungjawab ini semakin hari semakin kreatif. Kalau begitulah gayanya....siapa pula yang berani berbuat baik??

Pernah sekali dua perkara ini terlintas di fikiran saya. Kata orang "buat baik berpada-pada..buat jahat jangan sekali..."

Yang berbuat baik menjaga bayi di perhentian bas tidak tahu pula kesudahannya.....hmmm...

(Berita baru-baru ini yang mengejutkan kita perihal seorang gadis yang diminta menjaga seorang bayi kepunyaan seorang wanita, akhirnya mendapati ibu bayi itu tidak datang mengambil anaknya selepas mununggu selama dua jam. Gadis itu akhirnya membawa bayi itu ke pihak yang tertentu.)

12 comments:

Puan Saiman said...

elooo sis,

begitu la keadaan sekarang kan, kadang2 kita mau tolong orang pun, kita fikir berkali2 kan. Niat kita tulus tapi kita tidak tau niat mereka2 tu kan...

take care n hugs sis...

Lee said...

Hi Honeybuzz, life can have its hiccups. You just live your life as how you want it to be.
You keep well and have a nice day, Lee.

HoneyBUZZin said...

Honey to Puan Saiman.
hi sis....memang susah sekarang kan..mao tulung pun takut kana tipu..

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle Lee - Hi Sir! Thank you for visiting. U take care as well. :)

Unknown said...

harus hati2 memang..karena memang banyak yg suka menipu

BuDakHutaN said...

Hendak berbuat baik, tapi prasangka sentiasa ada... baik berjaga dan berwaspada...

Anonymous said...

I like reading story like this.. Ada sesuatu pengajaran dan membuat kita tertanya-tanya apa sdh terjadi sm dia skrg :D Tq honey. So, any news about him now? Mana tau jadi businessman sdh skrg :)

HoneyBUZZin said...

Honey to Sang Cerpenis Bercerita - Ya Fan...kita harus berhati-hati..sememangnya jangan terlalu cepat simpati...nanti kita ditipu orang.

HoneyBUZZin said...

Honey to BudakHutan - Betul! Betul!Setuju!

HoneyBUZZin said...

Honey to Ornest - Hi Bro! Actually, I'd forgotten this story. But I always believes that God looked after the orphans. Adalah baik untuk seseorang itu melalui semua ini..kehendakNYA....semoga segala yang dilaluinya menjadi pedoman buat hidupnya. Manalah tau..sekarang, dia jadi big boss dalam satu kompeni...haiyaaa...sia ini masih jadi kuli...
HUWAAAAAAAAAAAAA...

Unknown said...

happy sunday, Honey....

Anonymous said...

very good!