Wednesday, December 21, 2011

Roti yang berkrimkan mentega dan gula....

"What did you bring today?" tanya Cikgu Lim.

"bread.." kata anak kecil bertocang dua itu sambil menunjukkan bekas berwarna biru kepada cikgu yang memakai skirt labuh itu.

Keesokkan harinya, Cikgu Lim bertanyakan soalan yang serupa lagi. Dan pelajar Sekolah Rendah Convent Tahun 3 Merah itu menunjukkan bekas berisi roti yang berkrimkan mentega dan gula, roti jenis itu juga...

Dan begitulah hampir setiap hari cikgu yang berusia lingkungan awal 30an itu akan bertanyakan soalan yang sama, bagaikan satu rutin baginya apabila waktu rehat bermula. Tapi pada suatu hari, bila soalan itu diajukan lagi kepadanya, anak itu tidak mahu menjawapnya langsung menyorok bekas makanan itu dibelakangnya.

"..Show me what you bring today?" tanya cikgu yang mengajar Bahasa Inggeris itu dengan senyuman. Anak yang berusia 9 tahun itu berdegil.

"It's alright..show me what you bring?" katanya lembut. Mahu tidak mahu, terpaksalah anak itu menunjukkan bekas yang berisi roti yang berkrimkan mentega dan gula. Kali ini, Cikgu Lim menyerahkan bekas makanannya kepada anak kecil itu.

"Now..take this!" katanya kepada anak tukang kayu yang miskin itu.

"no need teacher.." jawabnya tersipu-sipu malu. Bekas yang berisi mee goreng itu ditolaknya dengan lembut. Haruman mee goreng yang lazat itu akhirnya diterima juga dan dimakannya dengan seribu satu perasaan yang sukar digambarkan olehnya. Gembira, segan, terharu.....

"..cikgu sayang kau lar.." kata Mia, rakan sekelas yang petah bercakap. Anak cina bertocang dua itu hanya mampu tersenyum-senyum kambing sahaja.

Tapi pada suatu hari itu, Cikgu Lim yang baik hati dan prihatin itu tidak hadir kesekolah. Hampir seminggu tidak nampak akan kelibatnya. Anak kecil bertocang dua itu amat susah hati, begitu juga kawan-kawan sekelasnya yang lain.

"Murid-murid....Saya ingin memberitahu bahawa Cikgu Lim telah dimasukkan ke hospital, Cikgu Farida akan mengambil alih kelas Bahasa Inggeris buat sementara waktu" kata guru besar yang berbangsa Inggeris itu.

Sedih menyelubungi seluruh kelas Tahun 3 itu kerana Cikgu Lim mengajar dengan cara yang berbeza dan amat menghiburkan. Hampir setiap hari, Cikgu Lim akan mengambil masa sekurang-kurangnya 15minit untuk menceritakan cerita-cerita kanak-kanak yang mashyur seperti "Cinderella", "Snow White", "The little Red Riding Hood"dan lain-lain lagi. Sunyi benar hari-hari sekolah yang dilalui oleh mereka semua tanpa sesi kelas Bahasa Inggeris yang sangat-sangat ditunggu-tunggu itu.

Seminggu kemudian apabila Cikgu Lim hadir kesekolah dia langsung menceritakan akan kemalangan yang menimpanya. Beliau hampir maut sekiranya tidak memakai sepatu getah ketika itu. Petir menyambar kawasan rumahnya ketika dia sedang menyeterika baju.

Hari ini saya menceritakan kisah ini kerana kisah ini amat menyentuh perasaan saya. Bagi saya, sikap keprihatinan dan kebaikan seseorang itu tidak akan dapat dinilai dengan apa sekalipun didunia ini. Mana mungkin kita dapat melupakan kebaikan seindah ini?

Anak cina bertocang dua yang membawa roti berkrimkan mentega dan gula itu, pada suatu masa dahulu ...adalah saya......

10 comments:

Buntak Dayung said...

nice story....

Unknown said...

Kindness is still exist in this world...

Outbound Malang said...

nice story...
:)

Unknown said...

wah cik gu baik sekali ya..

Beautydaffodil said...

Tersentuh hati saya.

nazifa... said...

haii dear...sangat tersentuh...

Buntak Dayung said...

kindness might still exist, but is fading.,..

9W2OCC SHAM aka Misai Tanglooong said...

penceritaan yg ringkas serta ikhlas,,,

Zehan Ilyana said...

cikgu yg sgt baik...:)

de engineur said...

I think Cikgu Lim has successfully moulded you into what you are today. At the very least, you remembered & paid tribute to a good deed by fellow human being. There could be more but that's what this story implied.

If I were Cikgu Lim I'd be very proud reading this.