Sunday, August 8, 2010

Dunia Erik - Bah 2

Saya hanya memandangnya dengan mata terkebil-kebil. Sikit pun tidak terjangkau oleh saya bahawa Erik pernah melalui saat-saat yang begitu genting dan mencemaskan di dalam hidupnya.

"Saya tidak kenal orang itu.." katanya. "Saya tidak tahu apa yang berlaku tetapi apabila saya tersedar, saya telah pun berada di hospital" tambahnya lagi.

Erik, belia muda dari tempat kita sebenarnya telah dirompak sewaktu berjalan pulang dari kolejnya. Pukulan yang kuat dari belakang telah menyebabkannya pengsan di situ. Mereka yang kebetulan berlalu di situ telah membawanya ke hospital.

"Inipun bukan sekali saya dirompak tetapi sudah dua kali.." tambahnya lagi.

Saya hanya mampu memandangnya ...rasa kasihan pula padanya. Tetapi beginilah kehidupan. Mana ada perjalanan hidup yang lancar? Kalau hidup di bawah 'ketiak' ibubapa, bila masa pula kita nak belajar tentang kehidupan? Bila masa pula kita boleh hidup berdikari?

Kita pernah belajar pepatah ini bahawa sekiranya ada kemahuan, disitu pasti ada jalan. Seperti Erik, dia sama seperti kita. Tetapi apa yang berbeza diantara seorang individu dan individu yang lain yang saya nampak disini adalah semangat! Saya cukup kagum dengan semangatnya. Saya rasa untuk hidup, pintar dan rajin sahaja tidak mencukupi, berpengetahuan juga tidak memberikan apa-apa jaminan tetapi gabungan kesemua ini dan semangat yang kuat pasti akan membawa seseorang itu mencapai tahap gemilang dalam hidupnya.

Hari ini, segala penat lelahnya, setiap kedukaan yang dilaluinya telah membuahkan hasil. Dia kini telah berjaya membuka sebuah studio di Kuala Lumpur. Erik, baru berusia 22 tahun!

"..Untuk hidup, janganlah memberikan ikan sahaja...ajar pula bagaimana untuk memancing". Hmmm...anda tentu faham maksud saya!

8 comments:

Apple said...

Hidup mmg penuh ranjau dan duri. Erik, x kenal tapi perjuangannya bermakna buat kita. Permulaan Barrack Obama pun susah, Lim Goh Tong pn sama.. Mgkn juga segala yng berlaku itu adalah pahit tetapi kenangannya menjadi manis jika pengajaran yang kita dapat yang kita kenangkan. Hehe..

Unknown said...

setuju, jgn beri ikan tapi beri juga pancing. biar gak malas ya.

HoneyBUZZin said...

Honey to Ryuzaki "L" The KID - Oh my goshhhh.......lama benar kamu menghhilang ni Ryu..Bah, pakabar kamu?
Thank you so much for commenting. At least I know you are okay.
Jangan lupa singgah lagi yer...
Thanks a lot. Take Care

HoneyBUZZin said...

Honey to Sang Cerpenis Bercerita - Memang benar tu Fanny....kalau selalu diberi ikan, mana mungki dapat berdikari dan kenal erti susah payah..

Lee said...

Hi Honeybuzzin, how you doin'? Just dropped by say hello.
You have a nice day, Lee.

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle Lee - Hi there too Uncle Lee

dreamChaser said...

hi honeybuzz.. visiting u today :)
hope life is all good

and..keep on blogging :)

loving all ur stories. hehe..teda chatbox kn. so smua sa buat sini la a ;)

HoneyBUZZin said...

Honey to dreamchaser - Hilang sudah semua link ...photos ..everthing...sedih tul sia ooo...
I change the setting bah..so jadi gini uda..
SOB SOB SOB...