Friday, September 16, 2011

Oppss...SIKAP! Salah kita!

(Minta maaf banyak-banyak sebab lama tidak menulis. Teramatlah sibuk sebenarnya. Sudah lama saya ingin menulis perihal ini tetapi tiada masa pula. Tapi kerana malam ini MALAM HARI KEMERDEKAAN..jadi sayapun me'merdeka'kan diri dengan tidak fikir tentang kerja dan membuka cerita baru.)

Baru-baru ini kita sudah sedia maklum tentang Ops Sikap yang gagal kerana angka kematian kemalangan jalanraya melonjak begitu tinggi tahun ini. Dari awal lagi saya telah menjangkakan akan kegagalan ini kerana HAMPIR setiap hari, saya berdepan dengan masalah pemandu yang tidak berprihatin dan skil pemanduan yang membuat darah saya gemuruh! Saya tidak tahu samada kamu pernah berdepan dengan pemandu-pemandu sebegini tetapi inilah pengalaman yang terpaksa saya lalui hampir setiap hari!

Diantara kesalahan-kesalahan yang saya nampak setiap hari adalah:-

1) PUSINGAN U YANG TIDAK DIBENARKAN
Hari ini saya hampir berlanggar dengan kereta kancil yang membuat pusingan U yang tidak dibenarkan. Saya agak terkejut kerana dia cuba membelok dan memasuki jalan saya. Saya terus 'hon'...nasib baik saya pandai mengelak..kalau tidak....mungkin dia atau saya yang menjadi arwah!

2) BERHENTI DIMANA-MANA SAHAJA SESUKA HATI
Sewaktu saya memandu menuju ke Jalan Likas dari arah Damai, seorang wanita yang ingin mengambil anaknya dari sekolah berhenti di tengah-tengah jalan kerana tidak berjaya memasuki jalan had perlahan yang dipenuhi dengan kereta-kereta ibubapa yang sedia awal menunggu tamat sesi sekolah. Saya cukup hairan, bagaimana pemandu sebegini boleh lulus ujian pemanduan?

3) TIDAK MEMBERI "SIGNAL"
Ini merupakan satu masalah yang hampir setiap hari saya hadapi! Tidak payahlah bersusah payah bercerita mengenainya. Kin panas!

4) TIDAK PRIHATIN
Pemandu jenis inilah yang cukup saya anti! Bayangkanlah, anda yakin boleh membelok masuk ke sebuah jalan kecil, dari jauh semua kereta telahpun memperlahankan kereta masing-masing kecuali seorang inilah yang mempunyai sifat ego diri yang tinggi. Dia langsung tidak mahu memberi ruang dan memperlahankan kereta biarpun nampak anda ingin cuba memasuki jalan tersebut! Sifat ego "Ini jalan aku..kau tunggu' yang selalu membawa kecelakaan dan kesusahan kepada diri sendiri dan diri orang lain.

5) TIDAK MENGENDAHKAN HAD KELAJUAN
Saya telah bercerita mengenai masalah pemanduan di tempat kita kepada abang saya yang baru balik dari UK. Dia memberitahu saya, kalau di UK, kalau had laju 60km sejam, maka semuapun memandu dengan had kelajuan yang telah ditetapkan. Tidak adapun yang memotong, dan sekiranya kita mengangkat tangan kerana ingin melintas jalan, pemandu-pemandu di negara barat itu akan memberhentikan kereta mereka dan memberi laluan kepada pejalan kaki. Saya terus berasa pelik. Bingung setengah hari!! Kalau disini selain memandu begitu laju, ada pula yang 'merangkak"...di jalan laju pula tu!! What's wrong with us mannnnn???"

6) KECANGGIHAN TEKNOLOGI
Biasalah......

7)
8).....
9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16........

Mengapa OPS SIKAP GAGAL? Hanya anda sahaja yang dapat menjawabnya!

2 comments:

Unknown said...

nah harus ditiadakan itu sikap2 spt itu. karena merugikan orang lain juga

Ken said...

lama sa x p singgah sini :)