Sunday, January 8, 2012

Jane

Lelaki yang berbadan besar dan bertatu itu menghentakkan tangan yang digenggam keras ke atas meja.
BANGGGGGGGGG!
"kau tau kah...kalau kau tidak bayar, saya boleh potong leher
kau!"
katanya kepada Jane. Jane hanya menunduk kepalanya sahaja. Dia tahu tidak guna bercakap dengan lelaki yang sedang dalam kemarahan. Selepas dilihatnya kemarahan lelaki itu reda sedikit, Jane mula berbincang dengannya semula.

"bos...saya pinjam duit kau ini bukan untuk berjudi, bukan juga untuk suka-suka..saya benar-benar perlu..,anak saya ramai, kau pun tahu macamana susahnya saya...kalau saya senang, tidaklah saya pinjam duit dari kau.." kata Jane mulai mengelapkan airmata.

"Pandai kau cakap...saya mahu kau bayar saya RM50 'bunga' hari-hari....sudah tiga hari kau tidak bayar..mau matikah? bentak lelaki cina yang berperut buncit itu.

"bos...bukan juga saya mau lari, saya ada disini bha...." "Kalau ada pelanggan yang mau bersih kuku, dapatlah saya bayar kau. Kalau tiada, macamana juga saya mau bayar kau.." jelas Jane yang mempunyai 5 orang anak yang masih kecil itu.

"kau jangan melawan cakap saya aa!!" "kau mau saya kasi malu kau di tempat kerja? dihentaknya meja itu sekali lagi.

Terperanjat Jane seketika. Terdiam sebentar, kemudian Jane berkata lagi.

"Terpulang sama bos, itu tempat saya cari makan..kalau saya hilang kerja, bos juga susah..macamana saya mau bayar bos, kalau bos kasi susah saya? Saya tidak lari...saya ada juga disana..saya mesti bayar bos!

Lelaki itu diam dan memandang Jane. Dia kemudiannya mengeluarkan sebatang rokok dan menghisapnya.

"kau tolong pasang kipas..panas!" katanya kepada Jane yang berbadan sedikit gempal.Terpinga-pinga Jane dengan sikap 'along' itu. Jauh beza sikapnya dengan sebentar tadi. Dia tidak lagi menunjukkan kemarahan.

Sebenarnya, Jane agak ketakutan, siapa yang tidak gerun dengan 'along' yang berbadan besar, bertatu dan bermuka penjenayah itu? Di bilik pejabat itu hanya mereka berdua sahaja. Jane hanya mampu berdoa setiap minit sepanjang perbualan mereka.

Jane menceritakan kepada saya sebentar tadi mengenai perkara ini sewaktu kami bertemu digerai Michael. Saya hanya mendengar sahaja perbualan ini. Gerun saya rasa apabila dia bercakap mengenai 'along', si peminjam wang yang dianggap ganas dan tidak berperikemanusiaan oleh masyarakat kita.

"Kau tidak takutkah Jane, pinjam duit dari along?" kata saya memandangnya.

"Kalau sudah terdesak, apa boleh buat..? "anak-anak saya perlu makan..perlu sekolah.." katanya lagi. Jane juga menceritakan kepada saya bahawa sebenarnya bukan semua along yang jahat. Kadang-kadang si peminjam itu yang bersalah, bila sudah senang lenang, payah benar pula membayar. Jane juga menceritakan kepada saya bahawa orang suruhan along ini pun susah hati apabila tidak dapat memungut hutang, lebih teruk lagi kalau si pemiutang ini melarikan diri dan tidak dapat dikesan.

"Kau ingat kami tidak takutkah kalau tidak dapat pungut hutang?.. leher kami kena kerat tau!' kata konco-konco along ini kepada Jane yang saya kenali beberapa tahun yang lalu.

Saya hanya mendiamkan diri sahaja apabila Jane menceritakan kisah hidupnya kepada saya . Kemudian dia mengingatkan saya agar jangan sesekali mencari nahas dengan orang seperti itu.
Jane menceritakan kepada saya lagi betapa payah hidupnya terpaksa berhutang dengan along. Meskipun bebanan hutangnya cuma beberapa ribu sahaja, tetapi pengalaman yang dilaluinya itu begitu menakutkan.

Hari-harinya dihantui dengan pembayaran 'bunga' yang tinggi. Tidur pun tidak lena. Hidupnya penuh dengan tanggungjawab. Mertua yang sudah tua terpaksa dijagainya. Kos penyelengaraan hidup pula semakin tinggi di Sabah ini. Nasibnya baik kerana diatas berkat usaha dan simpati pelanggan terhadapnya, dia diberikan 'tips' dan dari wang yang dikumpul itu, maka dapatlah dia melangsaikan hutangnya dengan mereka ini.

Jane pernah melaluinya, dan hari ini saya menulis kisah ini kerana Jane mahu saya menceritakan pengalaman ini kepada semua agar kita tidak mengikut jejaknya.

Ini cerita Jane. Anda bagaimana?

(Jane bukanlah nama sebenar dalam cerita ini. Saya telah mengubahnya demi melindungi identitinya. Harap Maklum)

No comments: