Saturday, September 29, 2012

Jiran sepakat membawa berkat - PENCURI

Pada pagi dua hari yang lalu, saya terbangun dari tidur apabila loceng di pintu berbunyi. Saya melihat ke arah jam di dinding bilik. Hampir pukul 3 pagi. Saya terdiam seketika. Siapakah yang membunyikan loceng pintu seawal pagi itu?

Sukar benar membayangkan perasaan ketika itu. Sikap curiga dan perasaan takut menyelinap selang seli. Sikap curiga kerana ingin tahu yang amat...tetapi sekarang modus operasi orang-orang jahat ini semakin canggih. Macam-macam pun boleh berlaku. Ada juga perasaan takut. Menyesal betul kerana terlampau banyak mengikuti cerita-cerita seram di fesbuk. Aishhhh..takkanlah hantu jembalang menekan loceng pintu pula? (bangang betul aku nih)

Selepas lima minit, loceng tidak berbunyi lagi. Diam seketika. Saya langsung membuka tingkap apabila terdengar orang berbual. Di bawah apartmen saya kelihatan bujang sebelah rumah sedang memegang besi panjang dan seorang lelaki yang tidak dikenali bersama mereka.

Apabila mereka terpandang saya, mereka terus menyuruh saya menalifon polis.

Rupa-rupanya kawasan perumahan kami dimasuki pencuri. Sebelum itu, 3 buah kereta di tempat perumahan kami dipecah masuk. Aiihhh...berani betul penjahat-penjahat sekarang. Darah saya terus berderau apabila saya terdengar perbualan pencuri itu dengan bujang sebelah rumah.

"Tolonglah...ini kali saja....tolonglah lepaskan saya" rayu pencuri itu. "saya ada anak..ada bini...saya orang miskin" katanya.

"Kami pun orang miskin" jawab jiran bujang yang berumur 17tahun. Besi panjang digenggamnya erat.

Kemudian si pencuri berkata lagi  "Kau mau cari masalah sama saya ka? Ada 2 orang lagi di luar. Kalau apa-apa terjadi sama saya, kau susah. Saya tahu mana rumah kau oo...itu rumah kau .." sambil tangan menuding kearah rumah si bujang.

"Kau ugut kaini?" kata bujang lagi.

Pencuri itu terdiam sebentar kemudian mengeluarkan sebatang rokok lalu menghisapnya.

Saya yang mendengar dari atas apartmen berasa begitu meradang. Pada masa itu saya hanya terbayang senjata seperti pistol...tidakpun bazooka..    Geram betul!!!!

(Credit to google pic)
"Apa kau buat sini..?" kata jiran-jiran yang lain yang datang selepas dikejutkan. "ini kawasan cina..." "kau tidak nampak ka kawasan larangan sini..?"

"Saya jalan-jalan saja..." kata si pencuri. Terus dia tidak berani bersuara lagi sebab jiran-jiran lain semuapun datang dan mengerumi dia.

Kami berasa lega selepas dia dibawa oleh polis.

Benarlah kata orang "Jiran sepakat membawa berkat". 

Hmmm................

10 comments:

de engineur said...

Kadang2 klu kes begini, si pencuri kena pukul teruk dulu baru diserahkan kpd polis.

Anonymous said...

I am often to blogging and i really appreciate your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new information.

HoneyBUZZin said...

Kami akan tidak teragak-agak untuk memukul pencuri itu kalau dia lari...
Bahaya tinggal di Sabah sekarang..banyak benar kes-kes jenayah ...

ku-cit said...

org tempatan ke org luar yg mencuri tu ehh???

Anonymous said...

I found your website through a random stroke of luck. It helped me do my research on this topic. I have spent lots of time looking through your site. You have something good going here, keep it up!

HoneyBUZZin said...

Pencuri adalah pendatang tanpa izin PTI. Ini bukan bermakna semua kesalahan jenayah dilakukan oleh mereka ini..tetapi di dalam cerita ini, pencuri itu adalah pendatang tanpa izin.

:(

Unknown said...

Kena lebih berhati-hati

Anonymous said...

I'd have to go along with with you one this subject. Which is not something I usually do! I enjoy reading a post that will make people think. Also, thanks for allowing me to speak my mind!

Anonymous said...

This was really a fascinating subject, I am very lucky to have the ability to come to your weblog and I will bookmark this page in order that I might come back one other time.

sticker mobil said...

nice story...bro..