Saturday, December 27, 2008

Sains atau ....

Kami jarang berbual..tapi pagi itu saya datang sedikit awal ke tempat kerja,
saya terserempak dengannya sekali lagi. Saya tidak tahu namanya...
tapi saya tahu dia ada membela beberapa ekor kucing.

Seperti biasalah...saya ni memang peramah arr...jadi saya pun membuka
tirai perbualan pagi itu..

"Lama tinggal sini..." tanya saya sambil tersenyum.
"Lama juga..ada dua tahun sini..."
"Ko bukan kerja opis _____ itukah? tanya perempuan itu.
"oh bukan ba....sia karaja itu kompeni _____ sambil menuding kearah
kedai yang berdekatan tempat tinggalnya.
"oooo...." sambil ketawa. "Sori arr...sia selalu tinguk tinguk jugak ko...
..sia sangka ko karaja opis ini..tapi disana pula ko karaja"...katanya.
"hahaha...." saya lantas ketawa.

Memang biasalah, saya selalu didalam pejabat, jarang keluar.
Pelanggan yang datang ke tempat kami, jarang sekali nampak saya..
saya sahaja yang boleh nampak mereka... ..sebab cermin gelap ada dipasang
didalam bilik pejabat saya.

Berbalik semula pada cerita saya dan perempuan itu..dia pun menceritakan
beberapa kisah menarik dan aneh yang pernah dialaminya sewaktu tinggal disana. Dikatanya...dia masih ingat bila Orang-orang Cina menyambut perayaan
'Hantu' dibulan tujuh (kalendar Cina)..maaf saya tidak berapa pasti...
dia pernah ternampak 3 orang perempuan yang cantik dan tinggi lampai
di kedai bersebelahan pejabat kami.

Wuissh..naik meremang bulu roma saya bila mendengar kisahnya itu...

Pernah suatu malam, lebih kurang pukul 2pagi, dia terdengar tangisan
perempuan yang kuat..tangisan yang cukup lama dan menghibakan.
Dia hairan juga dan tertanya-tanya dimanakah datangnya tangisan itu?
Keesokkan harinya, dia pergi menemui pemuda yang bekerja di kedai 7-eleven
(satu blok)...dan disoalnya pemuda itu, adakah sesiapa lagi yang tinggal di blok tempat tinggalnya..
Ternyata hanya dia sahaja yang tinggal disana..tidak adapun penghuni lain katanya
kepada saya dengan penuh perasaan.

Ditambahnya lagi, pernah satu kali didalam mimpinya, dia didatangi oleh
tiga perempuan itu..."Kami sebenarnya ingin berkawan dengan kamu..."
kata mereka kepadanya."..Tapi kami tidak boleh mendekati kamu kerana
kamu pelihara kucing.."

"Oh...! Dimana kamu tinggal? kata kawan baru saya itu.
"..Tu...dan mereka menuding jari ke arah blok yang kosong itu..."

Terperanjat amat kawan saya itu!
Cerita ini bukan rekaan semata-mata tetapi kisah benar yang diceritakan
kepada saya pagi itu...

Anda percaya atau tidak... Saya percaya!

13 comments:

GregChai said...

Honey, cerita yang menarik, berdiri juga bulu roma membacanya.

tapi kan saya pernah terbaca satu artikel mengenai hantu atau roh halus ni, adakalanya persaan takut kita menjadikan kita berimaginasi benda yang tidak ujud....entah la saya tidak mahu melihat ataupun berjumpa dengan hantu. :(

Nayden79 said...

Sy percaya 'mereka' mmg wujud. Tp itu terpulang kpd individu utk pecaya atau tida. Lg difikir, lg menakutkan. Hehe.

Berbalik kpd cerita, sy tida tau apa kaitan antara kucing dgn makhluk halus??

butod studio said...

dulu masa saya aktif berpersatuan ada satu bangunan persatuan dihuni oleh spirit ni.

Ada kawan juga didatangi mimpi macam ni .BTW memang derang wujud

Erik said...

Saya percaya, saat saya masih tinggal di Bali, banyak kejadian seperti itu.
Kawan saya ada yang disembunyikan. Sudah 3 hari baru dikembalikan.

Budiawan Hutasoit said...

saya percaya kalo "mereka" ada.
tapi saya lebih percaya dan takut kepada God.
saya juga percaya kalo saat ini "mereka" ada duduk disamping kamu..
hahahaha

HoneyBUZZin said...

cikgu Greg..kalau boleh, jan minta jumpa itu 'barang' la...kalo santik pun jan p tinguk...
She was kindda disturb when she told me this!
I don't want to imagine..!

HoneyBUZZin said...

Adora dear..I find it quite amusing in her story when she mentioned about the cats! I wondered, apart from cats...our belief(God's word) is there anything that will shun these 'visitors' from us?
Hmmm..

HoneyBUZZin said...

Brother Butod...
Honey percaya cerita kamu. Memang menakutkan!

HoneyBUZZin said...

Erik my friend...
bagus juga kalau sdr Erik menceritakan kisah ini di blog..tentu ramai yang ingin tahu kejadian sebenar.

Budiawan my friend...
LOL...semasa menulis artikel ini..saya rasa sedikit gerun.
tapi saya lebih gerun dengan Tuhan! You are correct! Yipeee...3 cheers!

Mell_f said...

Ada sebab kenapa kucing dan anjing di pelihara dan di'simpan' di dalam/luar rumah. Sy percaya dgn 'sebab' itu.

Sy belum pernah melihat 'mereka' tapi sy pernah rasa kehadiran 'mereka' ini. Oleh itu sy mmg percaya.

Ada lagi ka cerita begini? hehe

HoneyBUZZin said...

Hi Mell...sa pernah melihat buaian kosong bergerak laju..dan sia penah mendengar suara itu...tapi bukan selalu dapat dingar la...
nanti boleh masuk bukit padang nanti..nah..susah!
tapi memang derang wujudla...tapi ada juga yg tia picaya...
Honey penah siarkan tiga cerita berlainan seperti ini..cuba cari di entry lama bertajuk X-Files, X-files 2, X-Files 3.
Happy reading dear...

FATAMORGANA said...

hiiiih...scary!
kok bisa sih?

belleOFranau said...

eee...bikin takut ni....
tapi setahu sy lah...
kalau ada kucing 'mereka' takut...
bab tu kucing bleh nampak 'mereka' n halau 'mereka'
t yg sy tau lah