Saturday, May 16, 2009

Aku Budak Dajal!

Pabila mengenangkan perkara yang dulu dulu terasa mahu ketawa...saya masih ingat dengan jelas petang itu, guru besar dari sekolah rendah adik lelaki saya datang kerumah. Saya dan papa terpinga-pinga juga...apasal pulak guru besar datang ke rumah? Apa pulak yang adik buat kali ini sampai guru besar datang kerumah?..'matai' la adik kali ini...kata saya dalam hati.

Adik pula keluar bermain bola petang itu, entah padang mana adik pergi petang itu. Tentu dengan member 'kamcing' pasukan ala 'Arsenal' tu.

Nak tahu apa yang terjadi....rupa-rupanya, adik lelaki saya ponteng sekolah...sampai satu minggu. (harap-harap adik lelaki saya tidak tahu siapa HONEYBUZZ ni..kalau tidak...saya pulak yang 'matai' nanti....itulah sebabnya saya mahu jadi 'anonymous' jak...uhuk uhuk..)

Kalau nak cerita terus terang, saya pun dajal juga masa budak-budak. Kalaulah ada infra merah, atau kaca mata super sonic, saya rasa tentu kamu tidak mengenali mana satu kaki saya dan mana satu kaki kuda belang.....syyy...sebab selalu jugak "HONEYBUZZ" yang korang kenal ni kana rotan....dajal kan? Selain dari dirotan mama, ada satu kali tu saya pernah juga dirotan guru besar...sebab menjerit apabila mendengar kisah hantu yang diceritakan kawan-kawan musim tu...nah apalagi...satu 'team' kana rotan...hahaha

Banyak kisah tentang guru-guru ini yang menjadi ingatan saya ...iyalakan.. hari inikan HARI GURU...

Dulu...semasa ada cikgu muda ( freshie ) di kelas kami dilawati pemeriksa dari Jabatan Pendidikan, seringkali pegawai itu akan duduk dibelakang kelas. Apa yang dia tahu, murid-murid didalam kelas memberikan respon yang cukup hebat untuk guru muda kelas kami hari itu.

Iyala...selama ini budak-budak macam kami malas betul mahu mengangkat tangan dan menjawab pertanyaan cikgu....Saya pun kurang pasti mengapa kami bersikap begitu.
Adakah kerana cara penyampaian yang membosankan? Adakah kerana masih mengantuk?..iyalah..awal pagi sudah dibangunkan...mata pun belum lagi betul betul mau buka dan ......adakah kerana kami memang malas? ..'I dunno'

Apa yang dia tidak tahu awal-awal lagi cikgu suruh kami menjawab soalan dan pertanyaannya nanti apabila orang yang bernama "PEGAWAI" ni datang ke kelas. Kami pun bukannya tahu apa-apa...kami tidak begitu faham musim tu...kami turuti sahaja pesanan cikgu..takut juga nanti kami menjadi punca cikgu masuk 'lokap' atau dikenakan hukuman gantung sebab kami tidak menjawab soalan.. alala ..bodohnyerrr....

Hahaha.....okayla...buat semua cikgu-cikgu yang lawa lawa..dan cute cute..dan yang encem-encem..saya ucapkan "SELAMAT HARI GURU"...jasamu dikenang! Sayang kamu semua.

15 comments:

Seti@wan Dirgant@Ra said...

karena saya seorang Guru,....makasih yah....

Malaikatsesat@Bentara Sakti said...

HonneyBuzz... i'm buzzin' here too...
Wah... ko jajal juga rupanya masa kecil-kecil dulu ahh? Tapi, biasalah tu begitu. Budak-budak zaman sekarang ni bukan setakat jajal. Ganas dan perangai "setan" pun ada! Tu lah guru-guru di Malaysia sekarang ni semakin ramai yang masuk wad-wad khas macam di Tanjung Rambutan ataupun Bukit Padang... hu..hu.. kecian!

Well, apapun senarionya.. sekurang-kurangnya guru yang mengajar kamu masa dulu-dulu tu rasa bangga kerana anak didiknya sudah jadi "manusia"... walaupun mungkin tidak jadi Perdana Menteri.
Saya kira inilah matlamat utama pengorbanan seseorang yang bernama GURU itu.

SELAMAT HARI GURU! Peace!

HoneyBUZZin said...

Seti@wan Dirgant@Ra - Selamat Hari Guru buat kamu! Tetap semangat ya!

MS - Hahaha..memang saya jajal jugala musim budak budak tu...hahaha..tapi ok ba...cikgu pun bgus semua. Banyak yang sy belajar dari mereka ini.
Dan sekarang, banyak perubahan telah berlaku..Saya sendiri juga tidak begitu pasti mengapa terjadinya banyak pertelingkahan diantara guru dan pelajar. Tentu ada konflik yang tersendiri. Itulah sebabnya ada guru2 yang patah semangat.
Iya benar tu..Saya menjadi 'manusia' sekarang...bukan Perdana Menteri. Saya belum berputus asa lagi untuk mengambil alih jawatan itu..(uhuk uhuk)
Masih jadi kuli ne...aiya...so bz....mao tukar kerja jadi bos la ini maciem!

D.L Sumunie said...

uh uh si honey memang nakal..sama mcm sumunie. Tapi itu cuma nakal budak2 bah sudah dewasa umur 21 tahun keatas kurang nakal mcm itu tapi nakal lain sudah he he he..

Sang Cerpenis bercerita said...

guru adalah pahlawan tanpa tanda jasa.

HoneyBUZZin said...

Sumunie - Hahaha..betul tu. Masa budak-budak Honey selalu ikut abang p sana-sana..macam tomboy sikit la honey ne dulu...
Haha..tapi itu dulu la...sudah dewasa tidak jajal uda...malu arr...

Fanny - Betul tu. Honey tidak akan lupakan guru-guru Honey...

rahma said...

kikikiiii rupanya semua cikgu buat begitu plak kan klu ada nazir dtg sklh. cikgu km pun begitu juga. heheheeee... nda pa la, kt tlg cikgu2 kita bah tu. dorang lagi byk tlg kt, ajar jt smpi pndi kan. selamat hari guru!!!

atok said...

hehe cerita di sekolah dolu2.

C.Alv.B said...

Hehehee...ya betul tu masa sekolah dulu pun cikgu2 saya sdh ready kalau nazir sekolah datang..yg budak2 'dajal' jadi budak2 baik..termasuk la saya hehheee

HoneyBUZZin said...

Rahma - Hahaha...ya bah! Rupanya semua sigu pun gitu arr..hahaha

Atok - Yes!! Cerita dulu-dula yang banyak membawakan kenangan...

Alv - Aikkk...ko pun jajal ka? hahaha..sia sangka sia ja yang jajal...hahaha

Erik said...

Waktu kecil, saya juga sering di rotan sama mama saya. Sampa kaki dan tangan saya bengkak dan sakit sekali

Rupanya honeu juga sering dirotan ya sama mama dan guru.

Selamat hari guru, pahlawan tanpa tanda jasa

Clarence said...

saya goodboy time budak2..tu ja..hahaha..selamat hari guru!!

HoneyBUZZin said...

Erik - tentu sakit dipukul mama tapi tangan yang memukul itu yang paling menyayangi kita. Saya tidaklah selalu dipukul...kadang-kadang terlepas juga sebab..sebelum dipukul, Honey sudah menangis macam itu "NIAGARA FALLS". Mama pun tidak jadi pukul! hehe...trick*

Clarence - Aahhh..Clarence...I can see that you are a good boy..masih lagi goodboy ka Clay? hehe

FL Feinier said...

hue3x...kalu tulung cigu merutan, gud boy kah bedboy tu? kwang3x.. hehe..

Anyway, sya suka mgurat cigu2 pompuan sya dulu.. wakaka...

Have a gud tym honeybuzz..

HoneyBUZZin said...

FL Feinier - Hehe...