Monday, March 29, 2010

Tidak serikkah kita....

Saya benar-benar terperanjat pagi itu. Saya tidak percaya bahawa budak lelaki itu akan berbuat begitu.

Perkara ini terjadi awal pagi minggu lalu apabila saya pergi ke kawasan Api-Api untuk membeli sarapan pagi. Budak yang berusia dalam lingkungan 8-9 tahun itu mungkin tidak pernah diberitahu oleh ibubapanya betapa bahayanya bercakap dengan orang yang tidak dikenali .

Apa yang memeranjatkan saya lagi ialah budak itu yang mungkin diarah oleh mamanya supaya 'duduk diam' dan 'tunggu' , keluar dari kereta dan menyuruh saya, seorang yang tidak dikenali memandu kereta kepunyaan ibunya hanya kerana ia menghalang kereta saya dari keluar dari lot letak kereta.

Masih waraskah kita dengan menyuruh anak hingusan tahun menjaga kereta dengan injinnya yang masih hidup? Mengapa tidak dijaganya dengan cara yang betul? Saya tidak mungkin akan marah sekiranya kenderaan yang menghalang kereta saya meletakkan nombor telefonnya yang ditulis diatas sekeping kertas agar mudah untuk saya menghubunginya sekiranya saya sudah habis berurusan dan ingin keluar dari tempat itu.

Saya cukup hairan...tidakkah mereka membaca suratkhabar? Sudah terdapat banyak laporan berkenaan perkara-perkara yang tidak diingini melibatkan soal kanak-kanak. Bukan satu dua kes yang pernah dipaparkan di dada akhbar tetapi banyak yang menggugat minda dan merobek hati kita. Mungkinkah kita telah lupa betapa 'kejamnya' dunia sekarang!

Mungkinkah kita masih tidak serik dengan kejadian-kejadian jenayah yang menimpa anak-anak kecil ini. Mampukah kita menghadapi kekejaman yang tidak diingini itu sekali lagi? Fikir-fikirlah..

Salah siapa? Anda tentu ada cerita sendiri!

33 comments:

Erik said...

Wah sangat berbahaya meninggalkan seorang anak sendirian di kendaraaan yang engine-nya masih hidup. Banyak kejadian penculikan anak-anak kecil dan pencurian kereta

akey87 said...

kalo tinggalkan kenderaan yang teda enjin selamatlah..kalo ada enjin tu yg bahaya, nanti sy fikirkan membuang enjin dari kereta..hehe, sebab itulah org dewasa ni yang banyak melakukan kesilapan, bukan salah budak2 tu...

Nirmana said...

kereta itu maksudnya kereta api apa bukan ya? hairan akuh

Rungitom said...

Parenting FAIL.

Area sana memang banyak kereta "double parking", halang kereta lain dari keluar. Tapi ni pertama kali saya dengar budak kena suruh jaga kereta yang masih hidup enjinnya, apa punya mama laa.

Puan Saiman said...

La....(tepuk dahi)... apa la punya urang... nasib baik kena kita kan, cuba la kena urg yang indak tantu pikiran tu, ntah apa la jadi tu...sigh...

Sang Cerpenis bercerita said...

seharusnya orang tua lebih menjaga anak2nya ya.

Lumbunghati said...

memang tidak seharusnya meninggalkan anak2 sendirian

HoneyBUZZin said...

Honey to Bro Erik - Hi Bro Erik..wa..lama bro tidak mampir...sihat?
Ya..honey setuju...meninggalkan anak sendirian didalam kenderaan memang merbahaya...penculikan anak-anak kecil selalu terjadi...kereta juga mungkin akan dipandu pergi..

HoneyBUZZin said...

Honey to akey87 - Setuju. Dalam perkara ini, saya menyalahkan ibunya yang cukup cuai!

HoneyBUZZin said...

Honey to NIrmana -
Kereta - mobil(car)
Keretapi - train

HoneyBUZZin said...

Honey to Rungitom - I would like to put it as careless! Parents shouldn't allowed kids to stay in car and never with the engine running.
Never repeat this mistake...the result of this could be fatal!

HoneyBUZZin said...

Hney to Pn Saiman - Susah...sia pun inda paham ooo...

HoneyBUZZin said...

Honey to Sang Cerpenis Bercerita (Fanny)...sepatutnya begitulah Fan...tapi masih ada kecuaian sebegini yang berlaku...

HoneyBUZZin said...

Honey to LumbungHati - Selamat datang ke blog Honey. Cukup setuju dengan LumbungHati! Salam perkenalan ya!

cicak said...

Sungguh naif ibu/bapa budak tu. Secara peribadi saya rasa tidak lah keterlaluan jika 'masih ada' manusia seperti itu.

Cuma mungkin beliau tia mengikuti berita semasa dan peka kepada keadaan sekeliling. Dengan keadaan kita sekarang, kita insecure kepada hampir semua perkara.

Tapi tidak salah untuk berjaga-jaga. Daripada kena, baru menyesal kan?

BuDakHutaN said...

wah... masih ada lagi org camni, kes terbaru pun masih hangat lagi... nanti bila dah jadi perkara yang tak diingini baru mau menangis dan sedih tahap gaban... ni kes tak beringat sebelum kenalah ni...ades

HoneyBUZZin said...

Honey to cicak - Iyabah..sia pun heran oo..mao kana cardiac arrest oo sia itu ari..
Adaka.....kalo kana itu gangster ka penculik ka..apa ka....
duiiiii....

HoneyBUZZin said...

Honey to BudakHutan - Setuju! setuju!...aiseymann..napala masih ada urang tia takut punya ooo..

rizan said...

selamatkan anak2,karena merek punya masa depan cerah selama orang tua bisa menjaganya..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

saya selalu di tinggalkan keseorangan

Clarence said...

saya pernah mengalami situasi yg sama..hehe..what a life...

AngeL BeaR said...

adidididididi......apa punya parent tuuuu~~~~~ ignorant! =/

HoneyBUZZin said...

Honey to Rizan - Hi Rizan..welcome to this blog.

Parents should take care of their children..the ordeal happened as told in this entry could turned into a grave mistake.

HoneyBUZZin said...

Honey to B.R.U.T.A.L.S.O.L.O - ..tapi bro pandai jaga diri kan?...dulu lain ...sekarang dunia kita semakin gila.
Ada orang yang membuat sesuatu yang mencabar kewarasan kita...

HoneyBUZZin said...

Honey to Clarence - U did?

HoneyBUZZin said...

Honey to Angel Bear - memang ignorant :/

Uncle Lee said...

Hi Honeybuzz, I guess there's all kinds of people in this World...but thank goodness more good ones.
Have a nice day, you stay beautiful, Lee.

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

banyak betul yang bebal dan bangang

Willyo Alsyah P. Isman said...

aku datang berkunjung dgn formasi dan PR baru..semoga mav terucap dri mu oleh sbb aku lama ga kesini

HoneyBUZZin said...

Honey to Uncle Lee - Hi Sir..thank you for visiting and yes, you are definately correct...there are all kinds of people...
I just can't believed some parents could just leave their children in a car with running engine. I thinks that's pretty stupor and inviting trouble. Anyway, you stay handsome and young at heart sir..hehehe.
Have a 'two moonlight' weekend with Mrs Lee..u know what I mean...(hehe)

HoneyBUZZin said...

Honey to B.R.U.T.A.L.S.O.L.O - memangpun!

HoneyBUZZin said...

Honey to Wiilyo - Hi juga....nanti sia singgah tempat kamu sobat. salam sejahtera

日月神教-任我行 said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,性愛