Friday, February 20, 2009

Hanya 7 perkara ...



Saya menerima tag ini dari Fanny, sahabat Indo yang saya kenali semasa blogwalk. Glad to know you Fanny..happy reading arr...maaf, lambat saya kasi posting.
1. Jenis 'Karpet'..
Saya paling 'boring' berkawan dengan orang yang jenis karpet ni(carpet)..sungguhlah membosankan. Bila dia susah..kita tolong dia...tapi semakin kita tolong dia..dia semakin mengambil kesempatan diatas kebaikan diri kita...time inilah kita rasa dia pijak-pijak kepala kita. Kalau dapat kawan ini maciem..bagus hidup satu urang.
2. Jenis 'mengampu'...
Spesies jenis ini termasuk dalam senarai orang yang saya akan hindari. Jenis ini sukar untuk dipercayai kerana mereka adalah golongan yang 'tikam' kawan. Bahasanya lebih manis dari 'madu'. Selain dari pandai mengampu, orang jenis ini ternyata tidak mempunyai personaliti yang menyenangkan. Dia mengampu...dia juga yang mengutuk, cukup bahaya dari penyakit AIDS!
3. Jenis 'kedekut'..
Jenis ini juga saya tidak berapa sukalah. Hahaha....mana tahan kita saja yang bayar? Dia cuma cakap.."tengkiu..tengkiu...". Bila 'time' pembayaran bil makanan..dia pura-pura pi tandasla...pi kedai sebelah la dan macam-macam gaya 'angkat kaki'. Susah ooo. Manada one-way trafik bila berkawan ni... Hari ni kamu belanja..esok, lusa, saya punya turn belanjala..bukankah begitu cara berkawan?..balik-balik saya saturang saja yang kasi settle itu bil...bank pun boleh bangkrap!
4. Jenis 'mata merah'..
Spesies ini memang memeningkan kepala. Suka ber'mata merah'! Dengki sahaja . Asal seseorang itu sukses darinya..dia tidak suka. 'Palui' betul jenis orang yang sebegini! Buat apa dengki mendengki...berusahalah! Peluang yang baik bukannya jatuh dari pokok! Mesti mao rajin berusaha maa..haiyaa...
5. Jenis 'sempurna'
Huhu...Jenis inilah yang akan membuat tekanan darah saya naik dan 'vomit blood'. Susah kalau dapat boypren atau laki macam ini..sebab dia akan selalu melihat kita dengan serba serbi kekurangan! Spesies jenis ini patut ditempatkan di planet lain...sebab planet yang kita tinggal ini tidak sesuai untuk mereka yang sangat sempurna ini.
6. Jenis 'Radio24'
Hoho....saya paling tidak suka berkawan dengan orang yang cakap terus menerus tanpa noktah. Dia saja yang cakap...kita hanya boleh jadi pendengar saja. Boringla kalu gitu...kalu sia mao dingar urang bercerita siaran terus menerus...bagus lagi sia 'on' itu radio. 'Urgggghhh...
7. Jenis 'kura-kura'
Jenis ini hanya akan dapat kita lihat sewaktu berada di jalanraya. Saya paling malasla bila bertembung dengan jenis spesies ini. Adakah patut dia memandu dengan kelajuan 5okm sejam di lorong yang laju? kadang-kadang pelik jugak....di lorong yang laju...orang pandu perlahan..di lorong perlahan...orang pandu laju pulak! Aikkk....ini memang dapat lesen kopi o kaw-kaw ni....ahakkss...men buyuk!
......saya rasa cukuplah setakat 7 perkara sahaja..sebab saya juga tidak sesempurna yang disangka! Salam buat Fanny. Adios!

9 comments:

GC said...

apa boleh buat, spesis begini memang ujud dalam masyarakat kita,

cuma kita perlu hati-hati menerima mereka dalam hidup kita, tau la mungkin kalau kita boleh melabelkan mereka, mungkin kita juga sudah di hakimi dan di labelkan....hehehe

as usual great post, thanks for the ideas, something to ponder

zener_lie said...

bingung bahasanya :) tapi setelah baca penjelasannya aku mengerti ) maklum ada sedikit beda bahasa.

itulah manusia yang menjadikan kita sulit untuk mendapatkan yang ideal. terbukti sulitnya untuk mendapatkan sahabat sejati :)

satu hal yang terpenting koreksi terlebih dahulu. karena sering kita menjudge orang lain tapi tak melihat diri pribadi :)

Unknown said...

wah, meskipun saya bingung dg bahasanya tapi..saya jadi dapat istilah baru nih.
tks ya sudah dibuat peernya. GBU.

HoneyBUZZin said...

Cikgu Greg - memang ada golongan ini dikalangan kita..termasuk juga sanak saudara kita. Tapi inilah sikap-sikap yang Honey tak berapa sukala...
Walaubagaimanapun..bukan semua org itu sempurna. Saya juga tidak sempurna..mungkn juga ada sikap saya yang orang lain tidak berapa suka. I don't know..tapi kalau ada yg tidak baik..saya akan berubah.
Saya harap cikgu sihat selalu.

HoneyBUZZin said...

Zener - Honey dah cuba sedaya upaya tulis bahasa itu dengan semudah yang kamu boleh fahami. Maafkan saya sebab Honey tidak berapa pandai berbahasa Indo. lagi satu, I don't have friendster. No time to play friendster. But you may contact me at honey_lyns@yahoo.com
Banyak betul kerja..capek!

Fanny - You are my friend. Kalau ada masa ..chat with me anytime.

ღ NinieJane ღ said...

hi honey,

thats true. so many types of person that sometimes doesnt show their true color.

but just keep the honesty in your friendship and u can actually find the true friends :)

take care honey

Willie a.k.a Reptoz said...

ohhh macam macam jenis org yer

Ratnariz said...

soo true..lain org lain perangai..I dont like a kind of friend who doesnt appreciate you at all...cam hati batu...ah ..gitu.we gave bday card pun cam buduh ja ndak kena baca..pastu wish her bday and all..when kita belanja buat derk not even say thank you..heran oh org gitu bukan kita minta balas pun at least give us some clue back that you care kan...heran heran..dulu selalu kena kawan cam ni now no more..more careful in giving my love to a friend..takut kena lagi..

HoneyBUZZin said...

Ninie - thank you for being my friend.

Willie - Betul tu...macam2 manusia..cuma mesti berhati-hati saja..sebab hati lain2

Ratna - So sorry to hear dat u experience bad group of friends. Tiapalah Ratna...lupakan saja. Saya pun pernah hadapi masalah begitu tapi..biarlah..diam-diam saja..draw a line...