Saturday, February 14, 2009

Cinta Berlainan Bangsa

Mereka ditakdirkan bertemu...ditakdirkan bercinta..dan ditakdirkan bersama. Masing-masing saling menyinta..masing masing tidak dapat melupakan kasih yang telah terjalin. Bagaikan pungguk merindui bulan...pasrah kalau tidak ketemu...tidur tak lena, makan pula tidak kenyang.
Begitu hebatnya kalau sedang bercinta. Setiap saat terasa bagaikan berkurun lamanya. Perasaan hebat yang lebih kuat dari angin di padang pasir..tidak mudah goyah. Cinta yang begitu mendalam.

"Saya meminta restu ibu untuk mengahwini perempuan itu"..kata si pria. Terdiam sejenak. Dunia bagaikan berhenti berpusing pada paksinya. Tapi selepas perbincangan, ibu si pria akur akan kehendak puteranya.

Segalanya terjadi, bukan lagi satu mimpi. Dua budaya, dua adat dan dua bangsa bertembung. Satu sejarah telah tercipta. Puteri yang telah menawan hatinya adalah seorang gadis melayu.

Pada hari kebahgiaan mereka, sanak saudara dua bangsa ini tidak lagi berasa kekok. Para pengunjung dan sanak saudara dua bangsa ini mengambil peluang merenjis air mawar keatas pasangan raja sehari. Suasana begitu meriah sekali dengan nyanyian bersertakan paluan kompang yang kuat.

Pada hari itu, dua keluarga dan dua bangsa bergabung atas kejayaan cinta sang pria dan jelita. Kali ini 'mereka' benar-benar dapat melihat menjangkaui perbatasan bahasa, adat dan budaya. Adanya keikhlasan dan saling hormat menghormati diantara mereka. Adanya gelak ketawa..adanya senyuman...adanya kedamaian.

Berjayakah mereka menyatukan 'mereka' semua?

Sudah tentu!

Si pria itu adalah abang saya sendiri.

17 comments:

Erik said...

Selamat ya atas pernikahan abangnya. Semoga berbahagia

c'BosouSada..huhuhu said...

Honey..sportingnya parents kamu kan..hehhe..jodoh mereka kuat kan..yang penting dorang bahagia..hehehe..peaceee

ღ NinieJane ღ said...

hehe... loves is blind :) may they live happily ever after :)

hows your day honeybuzz??

hows your friday 13th over? cheer up aaar :)

take care

Ryuzaki "L" The KiD said...

Wonder, camne ngan hal agama lak? Hmm..
Semoga mrk bahagia. Hehe..

Sang Cerpenis bercerita said...

cinta itu universal. tdk melihat suku, ras dan bangsa.

GregChai said...

wah macam baca novel cinta pula hehehe, ... tahniah la kepada abang Honey kerana telah berjaya mengharungi segala cabaran, rintangan, dan mungkin godaan :D

Tahniah Honey berjaya menceritakan kisah dengan sebegitu tersusun dan bahasa yang memukau hehehe :d

mungkin Honey pernah menulis untuk Dewan Bahasa? atau kita pernah bersama dalam bengkel tapi di mana ya .... jeng, jeng, jeng :D

Adora said...

Tahniah buat abg Honey dan isterinya. May they live happily ever after..God bless.

belleOFranau said...

selamat pengantin baru t ur bro...^_^

HoneyBUZZin said...

Erik - Thank you

tatie - memang my family tu sporting, my parents hanya meahu melihat mereka bahagia.

Ninieee - My day macam biasa ja. Panas KK oooo....

Ryuzaki - Abang saya seorang muslim yang soleh. Dia mengerjakan ibadat seperti saudara baru yang lain. mereka memang bahagia. Thanks

HoneyBUZZin said...

Fanny - betul tu...aaahhhh..cinta itu..

Cikgu Greg - Saya tidak pernah menulis untuk Dewan Bahasa atau mengikuti mana-mana kursus/bengkel penulisan. Saya hanyalah seorang penulis blog bukan penulis untuk mana-mana pihak. Sebelum ini, saya tidak pernahpun menulis.
Menulis Blog, adalah penulisan saya yang pertama. dan semua yang saya tuliskan disini adalah hasil penulisan saya yang tulin. Tidak pernah ditiru dari mana-mana. Salam buat cikgu

HoneyBUZZin said...

Adora and Belle - Thank you. GBU

IjoPunkJutee said...

Cinta menembus batas-batas manusiawi, segala aturan made in manusia takkan membuat cinta lumpuh, kekuatan cinta di ukur dari beratnya rintang dan aral yang harus dilalui....

Vicky Laurentina said...

Alangkah indahnya kalau dua bangsa yang berbeda bisa melebur dalam satu pernikahan. Tentu bisa terjadi jika dua orang mau menyingkirkan kecurigaan dan mengerti satu sama lain..

Echi said...
This comment has been removed by the author.
Echi said...

the power of love yah ^_^

HoneyBUZZin said...

Ijo... - Salam buat kamu. Honey setuju bahawa " kekuatan cinta di ukur dari beratnya rintang dan aral yang harus dilalui...."
Hmmmm...indahnya bahasa..

HoneyBUZZin said...

Hi Vicky - selamat datang ke blog Honey. Makasih ya atas komentari kamu. Salam

Echi - yea..the power of love