Tuesday, October 21, 2008

Hantu 'AUTA'

Saya nak menceritakan sesuatu yang berlainan pula hari ni..bukan pasal cerita hantu dari alam ghaib tapi cerita hantu dari alam nyata. Nak tahu apa dia..? teruskan membaca ya....

Pernahkah anda didatangi pengemis sewaktu makan? Saya paling bosanlah kalau didatangi pengemis-pengemis ini. Selalunya saya tidak mahu memberikan apa-apa bukan kerana saya kedekut tetapi kerana saya tidak mahu menggalakkan mereka berbuat begitu. Saya tidak tahu samada mereka itu benar-benar susah atau sebaliknya. Banyak yang saya dengar tentang mereka-mereka ini tapi saya tidak mahulah memaparkan sesuatu yang saya sendiri tidak begitu pasti.

Tetapi ada sebuah cerita ne..lucu pulak kalau diingatkan semula. Begini ceritanya..
Rakan sekerja saya, Helmi pernah didatangi oleh seorang perempuan. Perempuan ini mengendong seorang anak kecil dan disisinya ada dua orang anaknya lagi. Dia memberitahu rakan saya bahawa dia tidak cukup wang untuk pulang ke kampung. Di tangannya, dia menunjukkan beberapa helai ringgit kepada kawan saya ini.

Kawan saya itu berasa kasihan pulak dengan perempuan itu. Dia pun memberikan wang kepadanya-buat tambang balik...Yalah bah! orang kita ni penuh dengan perasaan kasih sayang dan prihatin. Tapi menurut Helmi, perempuan itu dilihatnya seperti seorang PTI bukan orang tempatan tetapi dia amat fasih bertutur dalam Bahasa Kebangsaan kita.

Dipendekkan cerita...tidak beberapa lama kemudian, maka terserempaklah kawan saya dengan perempuan itu sekali lagi ...juga dengan cerita yang sama. (Iyalah kan..tiap-tiap hari menipu orang...yang mana kena tipu..yang mana ditipu..mana nak ingatkan?)

"Encik...saya mau minta tolong..saya tidak cukup wang, ada wang disini tapi tidak cukup buat tambang pulang kampung (perempuan ini bukan pakai dialek Sabahan arr..tapi Bahasa
Malaysia yang cukup fasih)

Kawan saya pun menjawab " Aikk...kamu masih belum pulang lagi ka?"

Nah! kedapatan sudah...Inilah hantu alam nyata yang perlu kita hindari..tidak payah bersusah-payah mencari mereka ..mereka pula yang akan datang mencari kita!

14 comments:

:: the truth :: said...

aii honeyzz hahhaha sy pong penah kene camgtue..sorg kakak dlm lrt.mintak duet.kononyer purse tecicir.adeh..cam2 org skang nie.amik cr mudah tok cari duet.sy jumpe 2 kali kakak tue...tp time tue duk ngayat sorg adik nie...mude lagi.time tue sy terpandang.tros bg signal..jgn pecaye..last2 kakak tue bla kat hang tuah.hahahh

HoneyBUZZin said...

Oh gitu ye cite Salma. Nasib baik Salma kasi signal arr..kalau tidak memang member tu dah kena tipu!
huhuhu..

Kawoix said...

dua kali suda sia kena...nda tau la kalau tu orang memng betul2 susa atau...skali di terminal larkin, johor. Orang kita juga. Pas tu di KK, urang dusun. Sama saja stail diurang ni. Panjang betul dorg cerita sampai la sia jadi kesian. Ntah berapa banyak sya bagi...tapi selepas sya dengar byk kes2 mcm ni, sya jadi konpius. Diurang tu memng betul2 in trouble atau memng itula kerja mereka.
????????????????

Medusa said...

lol haha! ya baaa... ^_^ honey! moi.. siou sa lewat niari.. ^_^ anyway back to ur post haha! ^_^

ya baa.. nowadays kan mcm susa mo pecaya if the person is betul2 memerlukan kaa tia.. and i'd rememeber bout my last hang laa wif a frined of mine sana CP kan.. we've been ask for a money oleh sorg pmpuan remaja.. style gaya geng kapak.. lol asking for money coz she say tia cukup duit baa.. but on her other hands ada lagi baa icecream d tngn! wtf..? i mean kan.. whoa!?

what happen wif our generation now..? idk if shes tempata kaa tia but.. hmm.. mkin yg uda lama cini baa...and duh! shes look like trash.. opps.. >_<"" coz.. before and after me wif my friend kan.. org yg duduk in a row tu baa dia tnya satu2.. n its stupid for anyone who giv a damn on that -_-"" thing.. idk.. ugh.. -_-"" <-- telepas cakap! hahah!!

O_O"" lol y am i spreading this..? <--- lol nah.. ilang ingatan lagi.. duii.. buy yup.. its making our nation a bad remark baa.. serious!

Nika said...

Dulu sia ingat lg masa mkn d centerpoint. Ada org tu dtg minta duit tgn dia kotor betul. Bila kami tidak kasi duit, dia p pegang tu makanan kami terus kami berhenti ba makan. Geram betul....

Apple said...

tym bula pose raya, ramai bdk2 pakai baju melayu minta sedekah.
tym Natal lak, ramai "alien auta" minta sedekah..
Honey, sabah belum clear lagi ke dari PATI? Nak balik hjg tahun nie.. hehe..

HoneyBUZZin said...

Kawoix..Dulu ada kes dimana warganegara dari China yang menipu di KLIA..menipu ckp wang hilang..macam macam..pernah juga Honey ditalipon oleh Conman..diurang ni yg menipu expert tu..dia tahu tentang kita..so mesti berhati-hati..jgn mudah mempercayai mereka. Itulah sebabnya Honey tk layan mereka..bukan kerana tk prihatin tetapi kita tia tahu diurang tu tipu atau tidak..

HoneyBUZZin said...

Beck...yea..Just becareful..NEVER give no matter how bad their state is. Rgds

HoneyBUZZin said...

Nika..la kasian kmu. Kalau sia suda tia berselera suda. Berhati-hati saja len kali.

HoneyBUZZin said...

Ryuzaki...banyak suda kana checking..Jangan bimbang, pulang saja. Sekarang kurang suda tempat sia...

--- said...

Kalau kita mengalaminya buat pertama kali, ya, kita tidak nampak yang orang itu menipu. Ada juga yang menipu dan ada yang tidak.

Pengalaman saya ni banyak kalau orang menipu saya. Saya pernah didatangi oleh seorang pemuda, dia berkata bahawa dia tiada wang kerana dia baru pertama kali datang dan bekerja di kota kinabalu tapi saya hanya beri dia RM1 atau RM5 sahaja, asalkan ada. Jadi cukup hanya sekali. Kalau dia minta lagi tapi saya nampak dia ni sengaja atau mungkin dia minta kerana terpaksa untuk membeli dadah kah atau ...

mana tau juga kan, dia tu malaikat yang menyamar jadi orang....

Saya sendiri pernah kena tipu oleh kawan sekerja. Semasa saya pertama kali masuk kerja, dia target saya untuk pinjam wang sebab saya tidak berhutang sesiapapun masa tu..

Dia pinjam RM200 bah.. Dia bilang bikin beli susu anak, sebab wang dia habis bayar itu dan ini,dia kata hanya untuk bulan ini saja.. betul2 kawan tu tidak berperikemanusiaan.. dia kata saya akan bayar nanti lah atau esok sebab tidak lama lagi gaji..

Dia menipu saya ,taktik dia menipu orang ni betul2 membuatkan saya hampir mau punch dia, tau2 wang tu dia guna untuk berjudi....

Saya betul2 mengamuk masa tu sebab dia tipu saya, dia gunakan kebaikan saya untuk meminta belas kasihan dia, tapi saya masih ada kesabaran, tidak juga punch muka dia tapi saya tidak kasi pinjam dia lagi walaupun dia cakap anak saya sakit,bla, bla, bla...

Dalam hati saya, dia berkali-kali menipu saya, kemudian dia gunakan kebaikan saya...

saya tidak benci dia lah sebab peace sudah, sampai sekarang tapi dia tidak berani pinjam wang dengan saya lagi.

Bambangan @ Ony said...

nasih baik indada tu hantu2 sini labuan, klu ada, kc sia ja, nanti kami hantar free blk kg..... kc kotor bandar labuan saja diorang tu klu ada.....

HoneyBUZZin said...

San..kasian juga kamu ni...ba..Saya paling malas mao pinjamkan duit sama urang arr..sebab memang susah mao dapat balik itu bayaran..
Pengalaman itu memang satu pengajaran arr..tidak kiralah baik atau tidak...sama ja ada pengajaran. Anggap kasi sedekah saja itu duit..Chiowwwww..

HoneyBUZZin said...

Bagusla kmu disana..itu ari ada pembukaan 1Borneo..banyak tu! Kawan pun bising2...